Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kunnen bange mensen heldhaftig worden?

afrekenen met angst.
ik ben zelf ook regelmatig bang.
en daarna ben ik een tijd onrustig.
tot ik weer rustig ben en dan kan het weer beginnen. de angst.
meestal angst voor dood en pijn en dement worden.
soms zie ik ook rare dingen die er niet zijn.
of horen

Toegevoegd na 7 minuten:
dus zonder pillen te slikken. het zelf kunnen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
826
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou dan eens kunnen beginnen met een soort codicil op te stellen waarin staat dat als je dement bent geworden het niet de bedoeling is dat je leven, als het zich in een uitzichtloze fase bevind, kost wat kost in stand gehouden wordt. Je uitspreken over een euthanasie kun je dan immers niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gelijk. ik heb het er al wel over gepraat met de familie

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik weet niet precies wat je triggers zijn voor angst
maar dingen als dood pijn en dementie zijn zo ongrijpbaar dat je daar wellicht bang voor bent,
het zijn van die grote zwarte honden die vreselijk blaffen en kwijlen
maar als je goed kijkt dat zitten ze vast aan een hele sterke ketting.
En bovendien je hoef maar te wijzen en ze veranderen in schoothondjes.
gerbruik dit maar als visueel middel om je ongrijpbare angst te visualiseren en uit te dagen.

succes
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zal dit verhaal onthouden. of nog eens terug lezen+

Andere antwoorden (5)

Misschien ben je als het erop aankomt helemaal niet zo bang als je zelf denkt. Toen ik een jaar of 10 was was ik eens met mijn 4 jaar jongere broertje in het zwembad. Wij konden allebei nog niet zwemmen en ik persoonlijk ben bang voor water. Zomaar iemand duwde mijn broertje in het diepe. Zonder een seconde na te denken dat ik eigenlijk doodsbang voor water ben sprong ik hem na en op de een of andere manier, ik weet zelf niet hoe, sleurde ik hem eruit. Zo zie je maar. En hebben we niet allemaal angst voor dood, pijn en dement worden? Daar moet je gewoon niet te veel aan denken. Als die gedachtes je beginnen te plagen moet je afleiding zoeken. Pak een boek, zet de TV aan of ga lekker vragen lezen op GV.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor je optreden,en voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je maar ik was geen heldin hoor. Het was gewoon het instinct dat ik mijn broertje, dat zovoveel kleiner was dan ik, moest redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat op 10 jarige leeftijd ,voor mij ben je dat wel.
Pruts, probeer eens al die enge doemscenario's radicaal naast je neer te leggen, en te genieten van alles wat je nu hebt. Dát kan niemand je meer afnemen. Pluk de dag, morgen zien we dan wel weer...!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door dingen te doen die je eerst eng vindt, of eng lijken, kan je soms ook angsten overwinnen. succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat in het nauw, maakt rare sprongen, luidt het spreekwoord. Dus de ervaring leert dat zelfs de meest bange mens, als het eropaan komt, toch in actie zal komen. Beetje vertrouwen hebben. Andere mensen zijn echt ook wel eens bang, we zien dat niet zo van elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie vraag, maar roept bij mij ook een tegenvraag op. hoe zie jij "heldhaftigheid?" elk mens heeft meerdere aspecten/kanten. ook jij, je angstige kant is maar een onderdeel (kan je flink in de weg zitten) maar een ieder is tevens ook in staat tot heldhaftigheid. waar je in je angstmomenten je focust op het wegmaken of vermijden van die angst denk je op andere momenten juist niet na maar handel je. voor mij zit heldhaftigheid hem in vele verschillende dingen en is het meer, ook angstige mensen (zoals ikzelf bv) zijn heldhaftig.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding