Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik, ondanks dat ik last heb van PDS, wel normaal eten?

had de afgelopen dagen veel stress, daardoor last van PDS.
ik voel me niet ziek, en heb ook wel trek.
moet ik nu eerst vasten met yoghurt, beschuit e.d., of kan ik weer normaal eten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
989
Erna55
7 jaar geleden
Wat is het advies van je dietist ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
PDS is niet één aandoening, het is een verzameling van allerlei, deels onbekende, oorzaken.
Het is dus afhankelijk van jezelf, ook van hoeveel last je van je darmen hebt en hoeveel zin je in normaal eten hebt.
Ik vind het belangrijk dat de darmen rustig zijn, voedingsstoffen worden dan beter opgenomen en het scheelt stress, want onrustige darmen zorgen ook voor stress.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hier is niet een heel eenduidig antwoord op te geven. PDS is namelijk niet één ziekte; het is een verzameling aan klachten waar bij onderzoek geen goede verklaring voor wordt gevonden. De onderliggende oorzaken van de klachten verschillen dan ook waarschijnlijk van persoon tot persoon; wat die oorzaken zijn is dus onbekend.

Bij PDS mag je in principe alles eten en drinken wat je wilt. Wel is het zo dat sommige mensen met PDS merken dat ze bij het eten van sommig voedsel meer of juist minder klachten krijgen. Of en bij welke voedingsmiddelen dat voor jou geldt zal je meer proefondervindelijk (evt in overleg met een dietist) moeten uitvinden.

Dus in principe kan je gewoon eten, maar als je van jezelf weet dat je na het eten van specifieke middelen meer klachten krijgt dan kan je die (zeker op momenten van spanning) beter vermijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus, lijkt mij logisch, als je merkt dat je last krijgt na het eten van bepaald voedsel, moet je het laten staan. https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/pds-prikkelbare-darm-syndroom/ Volgens de Maag- lever-darmstichting wil het volgen van een Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosacchariden en Polyolen - dieet wel eens helpen.
Dat zal dan wel.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding