Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb spiertrekkingen van kleine spiertjes in mijn benen en voel me er niet prettig bij. Heb het gevoel dat ik een ziekte heb. Kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Spiertrekkingen (fasciculaties) kunnnen heel vervelend zijn. Vrijwel iedereen heeft weleens te maken gehad met een onschuldige fasciculatie, bijvoorbeeld bij het oog. Ze kunnen ook optreden over het hele lichaam, vaak sterk voelbaar in de arm- en beenspieren. Dat geeft al snel het gevoel dat er iets ernstigs aan de hand is.

Gelukkig is dat zelden het geval. De grootste veroorzakers zijn stress en angst, waardoor de spiertrekkingen zichzelf in stand houden. Andere veel voorkomende oorzaken zijn vermoeidheid (algeheel of van de betrokken spieren), cafeïne, andere stimulerende middelen en roken.

Als je er erg of langdurig last van hebt, is een bezoek aan de huisarts aan te raden. Deze kan je bloed laten onderzoeken op mogelijke tekorten van voedingsstoffen en met je praten over mogelijke stressfactoren. Ook kan de arts doorvragen om te kijken of er mogelijk aanwijzingen zijn voor iets ernstigers en je eventueeel doorverwijzen naar een neuroloog.

Voor spiertrekkingen zelf bestaan geen geneesmiddel. Patiënten hebben vaak het meeste baat bij manieren om de stress te verminderen, zoals aanpassingen in hun leven, ontspanningsoefeningen en kalmerende middelen zoals oxazepam. Ook kunnen voedingssupplementen helpen, voor zover tekorten door de arts zijn vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing