Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik naar alle zorgverleners met een verwijzing van een huisarts?

Ik heb een verwijzing van de huisarts gekregen voor de orthopeed. Kan ik met deze verwijzing naar elke zorgverlener (ziekenhuis en privé-kliniek) of is de verwijzing slechts voor 1 specifieke instelling?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, je kunt met deze verwijzing naar elke zorgverlener die door je verzekeraar vergoed wordt.
De verwijsbrief van de huisarts is daarom ook meestal niet gericht aan één specifieke zorgverlener.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn huisarts wilde me eens doorverwijzen naar zorgverlener X. Toen ik aangaf misschien naar zorgverlener Y te willen, kreeg de verwijsbrief een algemene aanhef.
SimonV
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het hangt er vanaf op wat voor manier je verwezen bent.
Als je een normale, 'ouderwetse' brief hebt meegekregen dan kan je naar elke instelling binnen Nederland; of het dan vergoed wordt is een andere zaak.
Tegenwoordig verwijzen steeds meer huisartsen via een verwijsportaal (meestal zorgdomein). Dan wordt de eigenlijke brief digitaal verstuurd naar de gekozen instelling; als je dan ergens anders heen gaat dan heeft die andere instelling dus niets ontvangen. Als je huisarts zo heeft verwezen dan heb je een uitdraai meegekregen met informatie over hoe je contact kan opnemen en met welke instelling.

Natuurlijk kan ook de digitale verwijzing aangepast worden. In principe kan iedere huisarts ook nog zo'n ouderwetse brief maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing