Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben hoofdluizen nog een ander doel in hun leven dan op je hoofd te zitten. Waarvoor dienen deze beestjes eigenlijk?

Van luizen op de planten weet ik het. Die dienen als eten voor lieveheersbeestjes enzo. Van hoofdluis weet ik het verdere nut niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is wel een goeie vraag!
ik denk dat ze het hoofd als een soort planeet vinden.
daar planten ze zich wat voort. meer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je mooi gezegd. Ze eten en ze planten zich voort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies Pruts, ze leven omdat ze leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diersoorten zijn niet op aarde om nuttig te zijn voor de mens, ze zijn hier om zelf te leven. Net zoals ik niet leef omdat dat nuttig is voor jou, maar voor mezelf leef. Dat dat nuttig is voor anderen, is alleen maar mooi meegenomen.
Wat je wél kan zeggen is dat mensen kunnen profiteren van het bestaan van bepaalde diersoorten, maar dat is niet waarom die diersoort er is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is onmogelijk om te zeggen dat een dier een doel dient voor een ander dier. Een dier heeft maar'één doel: onsterfelijkheid. Dat lukt niet zo goed omdat cellen verouderen en daar heeft de natuur wat op gevonden: Celdeling. Dat kan onbeperkt door gaan.

Maar cellen zijn gaan samenwerken en meercellige organismen zijn ontstaan. Dat deelt wat lastig in tweeën, maar ook daar is iets op gevonden. Door zich voort te blijven planten blijft de soort ook bestaan.

Hoofdluizen moeten om te kunnen blijven voortbestaan ook eten. Bij mensen doen ze de voortplanting door eitjes te leggen tussen de haren en het eten doen ze door een beetje bloed op te zuigen.

Het overleven lukt kennelijk goed, alleen als ze op het hoofd van een Nederlandse kleuter gaan zitten is de kans groot dat een oplettende luizenmoeder een voortijdig einde maakt aan de familie luis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant perspectief! Zo heb ik nog niet naar de relatie tussen celdeling en voortplanting gekeken.
Cryofiel
14 jaar geleden
fireeyedboy, lees je eens in op het gebied van het wegwerplichaam. Het idee van het wegwerplichaam is gebaseerd op het feit dat het niet belangrijk is dat een individu overleeft. Ook niet dat de soort overleeft. Het enige dat telt, is dat het DNA overleeft. Het DNA heeft, om te overleven, een lichaam nodig. Dat lichaam zorgt ervoor dat het DNA kan blijven bestaan, middels celdeling, of middels voortplanting (celdeling is overigens ook een vorm van voortplanting). Het lichaam is niet belangrijk. Vandaar de kreet 'wegwerplichaam': zodra het DNA in voldoende nieuwe lichamen zit, kan het oude lichaam worden afgedankt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel:
Bedankt voor je uitleg. Inderdaad, celdeling is natuurlijk ook gewoon voortplanting. En het is de DNA die gerepliceerd 'wil worden' natuurlijk. What was I thinking?! ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Nog een interessant denkbeeld is dat van "the selfish gene" - ook een aanrader om te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het boek inderdaad (niet gelezen overigens). Tenminste ik neem aan dat je ook refereert aan het boek?
Ik spreek niet graag in termen van 'helden' maar Richard Dawkins is wel een beetje een held (met een korrel zout natuurlijk) voor me geworden het afgelopen jaar.
Ik heb hier twee boeken van Dawkins thuis liggen (God Delusion en Greatest Show). Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik een slechte boekenlezer ben. Ik heb ze dan ook niet uit. Ik ben niet gebouwd op het uitlezen van boeken. :)
Als ik globaal maar kan beredeneren hoe een concept werkt dan geloof ik het wel. Oeps, dit is natuurlijk koren op de molen voor de 'gelovers'. Maar je begrijpt hopelijk wel wat ik bedoel. ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik begrijp je volkomen, fireeyedboy. Wij spreken dezelfde taal. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig. Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht van je. :D

Andere antwoorden (2)

De Nederlandse naam 'luizen' is misleidend omdat veel verschillende insecten die 'luis' worden genoemd vaak totaal niet aan elkaar verwant zijn. Voorbeelden zijn de bladluizen, de houtluizen en de luisvliegen.

Het begrip "nut" is een typisch menselijk denkbeeld waarbij de mens centraal staat in de natuur.
Dit is een zeer relatief begrip in de biologie. Wat is eigenlijk het nut van de mens?
Voor de vlo en de luis zijn wij mensen zeer nuttig!
De hoofdluis voedt zich uitsluitend met menselijk bloed, gemiddeld 3 tot 6 keer per dag.

Dus uiteindelijk kan je voor alles wel een "nut" bedenken, maar dat hoeft niet. In de natuur hoeft iets geen nut te hebben. Alle levende wezens zijn er op uit om zich voort te planten en daarvoor maken ze gebruik van alle gelegenheid die door hun omgeving wordt aangeboden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een misvatting dat alles in de natuur ergens voor zou 'dienen' of 'nut' zou hebben. De natuur heeft niet een bepaald doel waar naartoe wordt gewerkt.

Het enige waar luizen op je hoofd voor 'dienen' is overleven en zich voortplanten. Er is geen hoger doel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding