Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is iemand met het downsyndroom nog een homo sapiens sapiens?

Hallo allemaal,
Ik vroeg me vanmiddag af of iemand met het downsyndroom nog een homo sapiens is, ondanks de genetische afwijking. Ik dacht persoonlijk dat het dan gewoon een mutant het, maar ik wist het niet zeker.

Mvg,

Ingmar

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Wanneer je iedereen met een mutatie in de genen als niet homo- sapiens beschouwt, dan zijn we dat allemaal niet.
Iedereen heeft mutaties, sommigen onmerkbaar of onzichtbaar, anderen zichtbaar en merkbaar.
Mensen met een Downsyndroom zijn herkenbaar, andere genetische aandoening zijn niet zichtbaar.

-------Volgens ontwikkelingsbioloog Armand Leroi (2003) Mutants. On Genetic Variety and the Human Body, heeft ieder menselijk embryo ongeveer honderd nieuwe mutaties die zijn ouders niet hebben. Drie daarvan zijn schadelijk. Maar dat is nog niet alles.
Behalve nieuwe mutaties erven we ook de mutaties van onze ouders en voorouders. Als we die mutaties daar bij optellen, komen we tot een onthutsend resultaat: ieder embryo heeft 300 (+/- 15) mutaties die in meer of mindere mate schadelijk zijn voor de gezondheid (p. 18). Inderdaad schokkend.
Zijn aanname is dat mutaties die slechts in beperkte mate schadelijk zijn, gedurende ongeveer 100 generaties in de populatie kunnen blijven. We zien dus een accumulerend effect van oude én nieuwe mutaties.
Als dat zo zou doorgaan, houd je geen gezond persoon meer over, zou ik denken. Maar, schrijft Leroi, door toeval worden sommige mensen met weinig en anderen met veel mutaties geboren.
-----
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, ook mensen met Downsyndroom behoren tot 'homo sapiens sapiens'.

De definitie van soort is meestal, dat leden tot dezelfde soort behoren als ze vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen; en mensen met Downsyndroom zijn vaak in staat om kinderen (zonder Down zelfs!) te krijgen.

Overigens heeft deze definitie interessante consequenties voor mensen met andere genetische afwijkingen die leiden tot onvruchtbaarheid.
tinus1969
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing