Wat gebeurt er als je water uit de sloot zou drinken?
In nederland. Wat zouden hiervan precies de gevolgen kunnen zijn? Welke schadelijke organismen, bacterieen of parasieten zijn aangetoond in sloot water en hoe ziek zou je worden als je hiervan zou drinken?
Niet dat ik dit zelf wil, vroeg het me af uit nieuwsgierigheid.
Bij zoveel voorwaarden volgt bij mij de vraag:
Heeft Nederland nog gezonde sloten? en zo ja, waar?
Dan gaat er vaak genoeg iemand kopje onder en er zullen genoeg wat water binnen krijgen. Dat terwijl na een periode van weinig neerslag en veel zon het gevaar groter is. Wij zijn in Nederland doordat ons drinkwater zo goed is niks gewend, dat is vooral wat het gevaarlijk maakt.
Koken maakt het een stuk veiliger. Een slot op een natuurlijk plek, die er goed uitziet en waar leven in zit is waarschijnlijk veilig.
In mijn jeugd kon alles, veel slootje gesprongen en gevaren, nergens was gevaar, maar dat is veranderd. Ook nog, bedenk ik ineens : de ratten die in sloten/wallen leven. Dat kan toch niet gezond zijn; worden wij niet altijd voor ratten (de bruine ra?) gewaarschuwd?
riolen komen niet uit op relatief kleine sloten, zeker niet als er in het betreffende water gezwommen wordt. Riolen komen doorgaans uit in de grotere rivieren/ zee ed.
Dat er af en toe een klein dood dier in het water ligt is natuurlijk niet te voorkomen, maar die kunnen eigenlijk ook geen kwaad. Een groter dier in bekend zwemwater zal vast zsm geruimd worden.
Landbouwgif/ kunstmest/ mest worden in Nederland streng gereguleerd, juist om de kwaliteit van het water zo goed te houden. Tuurlijk bestaan er uitzonderingen, de ziekte van Weil is er een van; gelukkig zijn dat maar weinig voorkomende ziekten waar je niet meteen bang voor hoeft te zijn.
Ratten an sich zijn geen probleem; het zijn de vlooien op de rat die ziekten overbrengen en die verlaten een dode rat direct, of gaan ook dood als die rat in het water ligt. Een paar ziekten kunnen overgebracht worden door de ontlasting of urine van een rat, maar ook dat is weer zeldzaam. Houdt er dan ook rekening mee dat de paar mililiter urine verdund wordt in (al snel) miljoenen liters slootwater.
Volgens mij gaat dit echter om nog maar weinig boten en is het in de rest van Nederland ook in orde.
Toen jodokus52 echter aan het zwemmen was.. Ik denk ook dat het tegenwoordig een stuk schoner is, er kwam vroeger meer troep in het oppervlakte water.
Dat is ook te zien aan in Nederland uitgestorven dieren die terug komen zoals de otter
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.