Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is een stukje glas in je hoofd schadelijk ?

5 jaar geleden ben ik op mijm achterhopfd geslagen met een bier flesje.
Dit was in het buitenland dus ik ben heel stom niet naar de dokter gegaan. En het is dus nooit dicht genaaid of goed naar gekenen door een arts. Nou heb ik er eigelijk bijna nooit last van maar zn 4 a 5 keer per jaar gaat de plek waar ik toen ben geraakt heel erg pijn doen. En helaas is jet deze keer heftiger dan voorgaande keren. Dit is boven op mijn schedel. Ik denk een plek van ong 10 cm lang. Ik deurf eigelijk niet naar de dokter omdat ik bang ben dat als ze het er uit gaan halen er een stuk haar weg gehaald moet worden. Weet iemand misschien of het echt schadelijk is om het zo lang er in te laten zitten. Of kan ik er gewoon mee blijven rond lopen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.5K
Erna55
7 jaar geleden
Je moet even kiezen tussen ijdel zijn of gezond blijven....
Het lijkt me verstandig dat je ermee naar je huisdokter gaat.
Wanneer het nodig is dat het eruit gehaald wordt, dan moet dat gebeuren.
Ze scheren dan minimaal haar weg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4 keer per jaar is best vaak.
Haar groeit terug en als je lang haar hebt valt dat waarschijnlijk wel over de tijdelijk kale plek heen als je het goed kamt. Als er gesneden moet worden, zal dat een recht snee zijn die weer dicht gehecht wordt. Er blijft dus geen kale plek achter. Hoe weet te trouwens dat er glas inzit, kan je iets voelen?
Wel naar laten kijken hoor, je kan altijd nog beslissen om er niks aan te doen, dat bepaal je zelf, niet je arts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mocht je haar er gedeeltelijk afgeschoren moeten worden, dan zijn daar oplossingen voor, ik heb meer dan een jaar lang met een pet rondgelopen toen ik geheel kaal was (als je uitlegt waarom je een pet draagt, hoeft deze ook nergens af), maar je kunt ook kiezen voor een hoofddoek, haarstukje, of pruik als je je daar beter bij voelt. Ik kan je uit ervaring vertellen, kaal of een kale plek door een operatie die noodzakelijk is, is geen ramp, het is maar tijdelijk, natuurlijk ga je je mooie lokken wel eens missen en baal je weleens van die pet, hoofddoek, of haarstukje/pruik, maar het is je het waard en went snel. Je doet het ergens voor, hou dat in gedachten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jee je hebt een glazen bol . Sorry . Ik ken ( de ) velen die met granaat scherven of kogels in het lichaam jaren zonder klachten hebben rond gelopen maar toch wat de goede antwoorden en opmerkingen al aangeven laat een kundig arts foto's of ? Maken en een juiste diagnose en afweging maken . Miss is het geen glas maar de dop of een ingekapselde ontsteking .

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

ALS er al een stuk glas onder de huid zit (kun je dat voelen?), dan zit het in ieder geval niet bij de hersenen. In die zin is het dus niet direct gevaarlijk. Wel kan zo'n stuk glas op den duur leiden tot andere problemen, zoals ontstekingsreacties, of inkapseling zodat je een bult krijgt. Afhankelijk van het soort glas kan het bepaalde stoffen afgeven die je liever niet in je lichaam wilt hebben.

Een ander gevaar is dat er niets gebeurt zolang je nergens aankomt, maar dat je veel grotere schade zult oplopen wanneer er een keer iets gebeurt. Bijvoorbeeld als je valt en precies daar je hoofd stoot, of als er iets (een bal of een ander voorwerp) precies op die plek op je hoofd terecht komt.

Ik zou dus toch echt wel naar een arts gaan.

Maak je geen zorgen over de ingreep. Er hoeft echt geen grote lap huid met hoofdhaar te worden weggesneden. De chirurg maakt een snee zodat hij de huid kan wegklappen. Hij kan dan het stuk glas en eventuele andere troep weghalen. Als het nodig is kan hij de cystes die jouw lichaam misschien heeft gevormd als reactie op het glas ook verwijderen. Daarna klapt hij de huid weer terug en naait hij alles weer netjes dicht.

Hooguit moet je je haar rond die plek tijdelijk wegscheren - maar dat groeit natuurlijk gewoon weer terug.

Maak je geen zorgen dat je jezelf overlevert aan de arts zodra je maar om raad vraagt. De arts zal eerst onderzoeken wat er aan de hand is, en dan bepalen wat er moet worden gedaan. Die oplossing zal hij hoe dan ook met jou overleggen - en al helemaal als jij bij het eerste gesprek al aangeeft dat je bang bent om met een kale plek rond te lopen. Als het goed is geeft de arts ook aan of zijn voorgestelde behandeling de enige mogelijkheid is, of dat er alternatieven zijn. Ook de gevolgen van het niet-behandelen kun je aan hem vragen.

Dus de arts onderzoekt jou en komt met een behandelvoorstel. Jij kunt wel of niet akkoord gaan met dat voorstel. Pas na overleg doet de arts zijn ding. Wil jij alsnog niet behandeld worden, dan is dat helemaal prima - je wordt echt niet geboeid gevangen gehouden in het ziekenhuis.     ;-)

Succes en sterkte!

(Lees meer...)
Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mooi antwoord. Je hoeft je haar meestal niet zelf weg te (laten) halen, dat wordt waarschijnlijk gedaan terwijl je onder narcose bent, als en zover dat nodig is.
Cryofiel
7 jaar geleden
Klopt inderdaad, bedankt voor deze toevoeging!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het wegscheren wordt zelfs steeds minder gedaan. Door het scheren ontstaan er altijd kleine wondjes op de huid (zogenaamde microtraumata) en die vergroten de kans op een wondinfectie. De haren laten zitten kan daarentegen geen kwaad, ook niet als er een paar in de wond achterblijven.
De neuroschirurg met wie ik operaties gedaan heb liet om deze reden nooit de haren scheren. Er bestaan mooie operatiedoeken waarmee haren netjes in een scheiding gelegd kunnen worden; dan zitten ze niet zo in de weg. Overigens doe ik nu kleine ingrepen op het hoofd gewoon tussen alle haren door; geeft nooit problemen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding