Is het moreel verantwoord, vaccinaties te weigeren?
Voorbeeld: de mazelen. Er zijn steeds meer ouders die hun kinderen hier niet tegen laten vaccineren. Onnatuurlijk, gevaarlijk, onnodig, ....
Het is inderdaad onnatuurlijk. De natuurlijke situatie is, dat er elk jaar een aantal kinderen overlijdt aan mazelen. Is dat dan beter?
Vaccinaties werken zolang de vaccinatiegraad 95% of hoger is (precieze percentage hangt af van de aandoening). Als de vaccinatiegraad 98% is, kun je zonder gevaar besluiten om jouw kind niet te laten vaccineren. Het kind is dan beschermd doordat alle andere kinderen wel gevaccineerd zijn. Maar zodra velen hetzelfde besluit nemen, daalt de vaccinatiegraad, en worden vele kinderen ziek.
Wat dat betreft is niet vaccineren net zoiets als zeggen: die trein rijdt toch wel, of ik nu wel of geen kaartje koop, dus waarom zou ik een kaartje kopen? Werkt best, zolang maar weinigen zo redeneren.
Niet vaccineren is dus een soort parasiteren op de medemens die zich wel vaccineert.
Verder: een ziekteverwekker die helemaal wordt gedood, heeft geen kans. Een ziekteverwekker die nog maar net kan overleven in een zeer vijandige omgeving (dus een omgeving waarin de meeste, maar niet alle, mensen zijn gevaccineerd), zal via natuurlijke selectie evolueren, en uiteindelijk resistent worden. Door niet te vaccineren, help je dus mee aan het resistent maken van de ziekteverwekkers.
Je ziet: ik vind het achterwege laten van vaccinatie tegen ernstige ziekten asociaal. Wat vinden jullie? Zie ik iets over het hoofd?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.