Waar zou deze communicatiebarriere op kunnen duiden?
Ik vind mijzelf een relatief intelligente jongeman. In gedachten kan ik relatief complexe concepten aardig helder inzichtelijk maken voor mijzelf, zij het dat ik soms in gedachten wel snel schakel van het ene aspect op het andere.
Maar ik merk dat het mij vaak moeite kost om concepten die in mijn hoofd zitten helder en begrijpelijk te communiceren.
In het geschreven woord, lukt mij dit van tijd tot tijd misschien aardig, omdat ik er de tijd voor kan nemen. Maar dan kost het mij, voor mijn gevoel dan toch nog vaak erg veel tijd om het te verwoorden. Ik heb het gevoel dat ik bovengemiddeld veel tijd nodig heb om dingen helder te verwoorden.
In gesproken woord merk ik alleen dat ik zaken vaak lang niet zo helder en samenhangend kan overbrengen als dat ik graag zou willen.
Waar zou dit door kunnen komen?
Ik heb zelf een aantal mogelijkheden bedacht, maar misschien hebben jullie wel een heel andere invalshoek. Mogelijkheden waar ik zelf aan dacht zijn o.a.:
- Ik ben best introvert en onzeker
- Mogelijkheid van ADD (ben ik wel eens op getest, maar kwam niet uitdrukkelijk uit de test naar boven)
- Misschien gewoon gebrek aan taalkundige / communicatieve vaardigheid?
Ter voorbeeld: zojuist werd er een vraag gesteld over springen in of uit een trein:
http://www.goeievraag.nl/vraag/.61258
Ik weet in mijn hoofd precies welk concept hieraan ten grondslag ligt, maar ik kan het maar niet in heldere woorden op te schrijven.
Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.