Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik me zorgen maken over mijn gewicht?

Ik ben 19 jaar, man, en heb een BMI van 17.6 (186 cm, 61 kilo).
Volgens de BMI-calculator moet ik gelijk gillend naar de huisarts rennen maar ik snap dat niet helemaal. Voel me verder gezond.

Ik heb heel erg moeite met aankomen. Ik doe me best door o.a vaker op te scheppen, veel noten/zaden te eten en meer te snacken. Echter, laatst viel me op dat ik weer was afgevallen..

Is een BMI eigenlijk wel betrouwbaar als meet-instrument voor de gezondheid? Zo ja, dan moet ik me zorgen gaan maken..(blijkbaar)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zolang je gewicht niet plotseling verandert, hoef je je geen zorgen te maken.

Ik had hetzelfde als jij: een duidelijk ondergewicht (volgens mijn BMI). Ik moest vreten wat ik vreten kon om op gewicht te blijven. Maar mijn gewicht was wel heel constant.

Zolang je jezelf niet volvreet met ongezonde dingen, en je gewicht dus niet plotseling verandert, kan dit geen kwaad. Je bent, net als ik destijds, heel gezond. Geen reden om je zorgen te maken.

Bij mij is er intussen zo'n vijf kilo bijgekomen. Maar dat is heel geleidelijk gegaan, in de afgelopen 25 jaar. Mijn BMI is nu acceptabel.

Kortom, geen reden je zorgen te maken.

(Lees meer...)
Cryofiel
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Zie mijn eerdere reactie. Ik denk dat een bezoekje huisarts verstandig is, ook al is de kans vrij groot dat er niets uitkomt.
Cryofiel
7 jaar geleden
Je kunt natuurlijk altijd eens navragen bij de huisarts. Maar de ziekte van Graves of coeliakie leiden tot klachten. Als je klachtenvrij bent, hoef je naar mijn mening niet naar de huisarts. Heb je wel klachten, dan natuurlijk wel naar de huisarts - maar niet omdat je zo'n laag gewicht hebt, maar gewoon omdat je die klachten hebt.
tinus1969
7 jaar geleden
@Cryofiel; een belangrijke klacht van beiden is ondergewicht....
Cryofiel
7 jaar geleden
Maar er zijn meer symptomen. Maar goed, bij twijfel gewoon even de huisarts consulteren.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding