Kan je alleen met een goed dieet volstaan als je beginnende diabetes hebt?
Ik zal het uitleggen: stel je hebt een hoge suiker gemeten bij de dokter, 8,2 in nuchtere toestand. En die persoon heeft dat (hoogstwaarschijnlijk) gekregen door het hele leven overgewicht te hebben en ongezond te leven (roken, echt te dik, niet sporten). Zoals helaas vele mensen in deze welvaart wereld. Suiker zit niet in de familie en het is pas sinds kort dat de suiker zo hoog is. Nu gaat het mij om het feit dat die persoon altijd al de makkelijkste weg zoekt voor dingen, eerder pilletjes pakken voor iets dan je levensstijl aanpassen etc. Dat moet die persoon natuurlijk zelf weten, dat is zo. Maar ik maak mij erge zorgen om diegene. Ze zegt nu dat zij wel medicijnen moet omdat ze slechte ogen heeft, dat de arts dat zei. Dat kan natuurlijk, ik ben geen arts. Maar ik ben bang dat ze dus niet gaat diëten en niet gezonder gaat leven uit gemakzucht. Dus dat ze slecht blijft leven met een smoes en dus wel medicijnen moet. Dit omdat ze nu al met excuses komt om niet haar leven aan te hoeven passen. Ik ben bang dat zij dus erg ziek word en blijft. En diabetes kan echt erg en dodelijk zijn als je je niet aanpast. Kan iemand mij vertellen of je wel écht medicijnen nodig hebt in zo een geval of dat een dieet volstaat. Ik wil haar niet verliezen.
Toegevoegd na 30 seconden:
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Ik zit er best mee..
Ga de volgende keer mee naar de huisarts, dan kun je daar verder vragen.
2. DE gezondheid en het gedrag van iemand anders zijn niet jouw verantwoordelijkheid.
Als bijvoorbeeld de vetvertering ernstig is aangetast wordt het lastig. Maar ook dat is vaak omkeerbaar.
Dit is bij beginnende diabetes nog geen probleem. Een ketogeen dieet zal ook niet nodig zijn, koolhydraat arm zal voldoende zijn om zonder medicijnen te kunnen.
Dus het meeste brood de deur uit en een eitje als ontbijt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ketogeen_dieet
Dat raadt ik in dit geval trouwens niet aan hoor, veel te extreem.
Laag-glycemische-index dieet is waarschijnlijk al meer dan voldoende. (staat als onderste in de tabel op wikipedia)
Daarin past ei prima, in energie gemeten is een ei ongeveer 65% vet en 35% eiwit Maar ja, ik gok dat die persoon voor een pilletje gaat. Met over een paar jaar volledige diabetes en alle bijwerking daarvan en van de medicijnen.
Een persoon die ervoor kiest ziek te worden. (klink hard, maar misschien dat er dan iemand wakker wordt)
Het is belangrijk dat de overgang rustig gebeurt.
Er zal steeds minder medicatie nodig zijn, maar het is opletten met zowel te veel als te weinig medicatie.
Dit spreekt eigenlijk voor zich. Men weet zelf allang dat bij anders eten er meer/minder nodig is.
Ook bij type 1 kan het, maar het is zeer lastig, realistischer is het om te zeggen dat ze met veel minder medicaties afkunnen.
Denk aan 1-2 injecties per dag i.p.v. 5-10.
google bijvoorbeeld "type 1 diabetes ketogenic diet"
Dan krijg je trouwens voornamelijk dingen die over LCHF gaan en dat is niet klassiek ketogeen. Bij type twee is de hoeveelheid insuline in het lichaam mede afhankelijk hoe ver de diabetes gevorderd is, ook die gaan na een tijd soms insuline spuiten, vooral als voeding niet aangepast wordt.
Bij T1DM staat het insuline signaal in de fluisterstand, of uit, terwijl de cellen het gewoon zouden kunnen verstaan (niet doof zijn).
Wat gebeurt er na een tijd bij type2: Het lichaam stopt met de overproductie van insuline en er ontstaat zelfs een tekort.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/soorten-diabetes/diabetes-type-2 Eigenlijk maakt allemaal niet uit:
Geen koolhydraten --> geen hoog suikergehalte in het bloed --> geen insuline probleem. (klassiek ketogeen)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.