Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (15)

Er zijn verhalen van mensen die bijna dood waren gegaan en die dan een wit licht zagen, of een tunnel met licht aan het eind. Maar het is een beetje moeilijk te controlleren...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet niemand nu, behalve als je zelf dood gaat. Wel zijn er mensen die een bijna-dood-ervaring hebben gehad, en zeggen dat ze dit gezien hebben. Of een tunnel/deur ect. Dat is niet te controleren of het waar is; maar is ga daar wel vanuit. Er zijn namelijk zo veel mensen die had zeggen en er is ook nog wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Ik geloof van wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat boek van het wetenschappelijkonderzoek heet;

Eindeloos bewustzijn van Pim van Lommel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jouw vriendin beschrijft, is de bijna-dood-ervaring, de BDE. In de hieronder genoemde Bron lees je daar alles over.

*Sommige* mensen die een BDE meemaken, zien een wit licht, soms gecombineerd met een tunnel.

Er zijn ook mensen die een BDE meemaken, maar die heel andere dingen zien.

De gangbare verklaring voor het witte licht en de andere waarnemingen/ervaringen staat ook in de Bron hieronder - ik denk dat ik je beter naar die tekst kan verwijzen, dan hier gaan zitten kopiëren en plakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens, op één punt heeft je vriendin het fout. Zij zegt dat je dat witte licht ziet als je dood *bent*. Dat is niet zo, althans, daar weten we niets van: niemand heeft dat ooit kunnen vertellen, niemand kan dat weten.

Het enige dat we zeker weten, is dat *sommige* mensen die BIJNA (dus niet helemaal) dood waren, een *herinnering* hebben aan dat witte licht.

Toegevoegd na 39 minuten:
De ervaring van het witte licht is om twee redenen de bekendste van alle BDE-ervaringen:

1.  Het is in onze cultuur de meest gerapporteerde ervaring. (In andere culturen hebben mensen andere BDE-ervaringen - wat er eens te meer op wijst dat de BDE meer zegt over de mens en zijn psyche, dan over de werkelijkheid).

2.  Het witte licht past prima in de godsdienst die in onze contreien de dienst uitmaakt.
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wat kan ik zeggen. Geloven of niet geloven hierin , het is een sterk antwoord +
Nee dat is niet waar. Je bent oneindig lang dood, dus zou je oneindig lang wit licht zien. Nee hoor dat is niet zo.

Zien doe je met levende ogen, niet met dode ogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zien of waarnemen, evaar je ook tijdens een droom. Ook met je ogen dicht.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik zie... een meneer X...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@meneerjanssen. Je hebt wel gelijk, maar je hebt de vraag te letterlijk opgevat denk ik :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie een gróót ziener in meneer Janssen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dubbelziende helderziende.
Dat kan, maar hangt af van je eigen wijze van perceptie. We zijn allemaal uniek en zien wat we kunnen ontvangen. De een ziet een wit licht, de ander een tunnel, weer een ander overleden familieleden etc. Wat je zult ervaren, hangt af hoe je op het moment van overgaan in het leven staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terwijl je aan het dood gaan bent is het best mogelijk dat je daardoor wat visuele bijeffecten ervaart; zo'n brein is er niet op berekend met te weinig bloed toch betrouwbaar te functioneren. Maar als je eenmaal dood bent zal je brein helemaal niet meer werken en zal je ook geen ervaringen meer hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een BDE gehad en had het gevoel dat ik tussen gekleurde lichtvlekken dreef heel moeilijk uit te leggen maar geen tunnel met wit licht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Mooi ervaringsverhaal. Dit toont aan dat iedereen iets anders ervaart. Het witte licht is de meestvoorkomende ervaring, maar beslist niet de enige die mogelijk is. Het is trouwens ook mogelijk dat je helemaal niets ervaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen was je dus niet dood, dat was de vraag.
Nee, dat is niet waar.
En jouw vriendin kan dat ook niet weten, want die is nog nooit dood geweest.
Niemand die ooit dood geweest is, heeft daarover iets kunnen vertellen.
Bijna-dood (BDE) is een heel ander verhaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ten eerste de kritisch vraag stellen: "Hoe weet zij dat nou?"

Niemand weet wat er op het moment van doodgaan gebeurt in de hersenen van een mens. Er kan van allerlei rare activiteit ontstaan die kunnen leiden tot verschillende soorten hallucinaties. Als je dan toch overleeft, kan je je misschien die hallucinaties herinneren. Als je dat persoonlijke feit combineert met het culturele fenomeen "het witte licht op het einde van de tunnel" ben je er heel gauw.

Of het ECHT zo is, kan ik je niet vertellen. Dat kan niemand je vertellen. Mensen die beweren dat wel gezien te hebben zou ik wel geloven dat ze iets gezien hebben, maar de precieze aard van WAT ze gezien hebben laat zich moeilijk raden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig zoveel verhalen over de dood, dat je niet meer weet wat je moet geloven, toch denk ik dat het verhaal met het witte licht niet waarschijnlijk is als het lijk dus ik denk NIET dat het verhaal van het witte licht waar is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik bijna verdronk heb ik een wit licht gezien.
Maar echt dood ben ik niet geweest, dus ik weet niet af het dan uitgaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan best. Als je hersenen geen zuurstof meer krijgen zie je vreemde dingen inderdaad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja je zou eerder denken je ziet opeens alles zwart....

dat zou logischer zijn : maar ha de ziel heeft eigenlijk geen ogen ( die heb je alleen in het lichaam ) en de ziel is een vorm van energie.....

je kan na het dood gaan niet meer zien maar alleen nog maar voelen...maar vergelijk het met als je je ogen dicht doet : eerst word alles even zwart en daarna ga je allerlei kleuren zien

die kleuren komen niet van zonlicht maar die zitten in je hoofd zelf....

meeste mensen die bijna dood waren vertellen dat ze een wit licht zagen aan een einde van de tunnel....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dood bent, bestaat er geen enkele waarneming meer via je lichaam, dat is immers dood, dus kan je ook geen wil licht zien, geen tunnel, niets.
Maar uitgaande dat er iets is na de dood, dan zullen waarnemingen op een heel ander vlak liggen, je ziet zonder te zien, je voelt zonder te voelen.
Het is een volkomen anders bewustzijn dan hier op aarde, het is met niets te vergelijken, in dat andere bewustzijn "zien" we wel dat witte licht, maar we "zien"veel meer, zien en weten loopt waarschijnlijk door elkaar heen.
Waarnemen zal op een heel ander vlak liggen dan hier op aarde, op een totaal niet voor te stellen manier, veel intenser en veel dieper en wel 1000 voudig meer dan hier op aarde.
Zien, zijn en weten zullen geheel in elkaar overvloeien.
Onze waarnemingen hier op aarde van de levende onder ons, is een bijna te verwaarloze waarneming van onze zintuigen, vergeleken wat we aan gene zijde kunnen.
Niet voor te stellen, niet uit te leggen, niet te begrijpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dood bent, en je los bent van je lichaam, zie je in de verte een heel fel wit puntje.
Daar wordt je vervolgens naar toe getrokken, en hoe dichter je komt hoe helderder en witter het licht wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding