Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik te klein voor mijn leeftijd?

Hallooo mensen,

Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen die hier last van hebben en ik dus ook. Ik ben een meisje van net 16. Ik ben 1,53. En ik ben dus echt klein. Kleiner dan al mijn klasgenoten etc. Overal waar ik kom, ben ik de kleinste. Dat is echt niett fijn, want ik voel me echt een muis als ik op school loop en zelfs bruggers zijn langer dan ik en iedereen steekt boven me uit en ik word soms wel 13-14 ofzo geschat en dat is echt niet fijn en het heeft nog meer redenen etc. Mijn vader is 1,77 en mijn moeder is 1,55 ofzo. Mijn vraag is dus ben ik te klein voor mijn leeftijd? En nog eventuele dingen die ik me afvraag is hoe lang kan ik worden en tot hoe lang groei ik nog? Want de meeste mensen hebben de groeispurt al gehad maar ik niet? Iedereen hoort toch een groeispurt te hebben? Is dat raar kan ik nog op 16-17 jarige leeftijd een groeispurt krijgen en kan ik nog groeien??? Please help me, want ik word hier echt gek van!! Btw ik ben een Bulgaars meisje en ben al ongesteld geworden op mijn 12e.

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh en ik voel me echt een dwerg ik denk soms dat ik een groeistoornis heb?? Ben ik een lilliputter? ;(((

Toegevoegd na 8 minuten:
En ik had gehoord dat mannen eerder op kleine vrouwen vallen dan op lange. Maar met klein neem ik aan dat ze rond de 1,60-1,65 bedoelen. Maar een jongen zal toch niet op een meisje van 1,53 vallen? Ik lijk net 13-14 ofzo ;(((

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ongeveer de helft van de mensen is kleiner dan gemiddeld, de andere helft is groter.
Dat is een normale variatie, en daar is niets aan te doen.
Voor het vinden van een partner maakt dat echt niet uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als jongen (17) val ik inderdaad op kleine meiden. Lengte is in mijn ogen niet belangrijk. Zelf ben ik nou ook niet lang met 175 Als je moeder 1.55 is zal je denk niet veel langer worden.
Erna55
7 jaar geleden
Je moeder die 1.55m is, heeft toch ook een partner gevonden ?
Ritsuka
7 jaar geleden
Ga naar je huisarts als je denkt dat het een medische oorzaak heeft
Ivana
7 jaar geleden
Je zult weinig meer groeien als je al met 12 jaar ongesteld was. Dat heeft ook met groeien en groeistop te maken.
Ik heb ook een kleine dochter, maar die heeft er nooit een punt van gemaakt. Piekeren maakt lelijk en als je trots bent op jezelf, val je in de prijzen. Mijn dochter staat in zeker opzicht hoog in aanzien. Dat is ook een vorm van groeien. Laat zien wie je bent!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedanktttt allemaaal, hier heb ik zeker wat aaan! Volgens verschillende methodes op het internet, zou ik ongeveer 1,63 worden. Maar dat is niet echt realistisch, aangezien ik nu 16 ben en slechts nog maar een paar cm kan groeien. De schoolarts had mij vorig jaar ook verteld dat ik ongeveer 1,57 zou worden. Ik vind het wel jammer, aangezien ik wel minstens 1,60 had willen worden, (wel een voordeel met hakken) maarja, ik ben wie ik ben en het is niet een wereld drama. Nogmaals bedankt allemaal! =)
Erna55
7 jaar geleden
Je zegt dat je volgens verschillende methodes van internet gevonden hebt dat je 1.63 zou worden.
Al deze methodes gaan uit van gemiddelden.
Ik ken een groot gezin van 11 kinderen. Zij variëren in lengte tussen 1.60 m en 1.98 m.
Je kunt niet van twee ouders zeggen hoe lang een kind wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna klopt. Bij die methodes stond er ook dat er een afwijking van 9 cm kan zijn. En aangezien ik al een tijdje ongesteld ben en 16 ben, zal ik ook maar nog maar 2-3-4 cm groeien denk ik. De arts zei ook dat ik ongeveer 1,57 zal worden en niet langer. Stieeekem vind ik het nog steeds jammer, maar er is niks aan te doen, Ariana Grande is ook maar 1,53 ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh en trouwens.. eigenlijk is er wel wat te doen toch? Ik had gehoord van groeihormonen of een operatie, waarbij er een ijzeren plaat word geplaatst tussen je groeischijven en dat je dan langer word ofzo. Is dat zo?
Ritsuka
7 jaar geleden
ik denk niet dat je zomaar groeihormonen gaat krijgen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn vriendin en ik waren altijd al even lang (1.60) totdat zij ineens op haar 18e nog een groeispurt kreeg. En dit terwijl haar moeder kleiner is. Ze is nu ineens 1.70 (verrader, haha). Ze was wel laat ongesteld, misschien daarom.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja ik snap wat je bedoelt ik ben 16 en ben 1,57 ook niet leuk je word jonger ingeschat en heb precies de zelfde problemen als wat jij hebt

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Hoi,
1,53 is inderdaad niet heel groot maar een lilliputter ben je pas bij 1,50.
Ik neem aan dat je de genen van je moeder hebt over genomen en je dus niet heel veel groter gaat worden(sorry). Dames stoppen met groeien tussen de 16 en de 21(ik zou je hoop hier dus niet meer op vestigen). Mannen vallen vaak op meisjes die kleiner zijn en ik gok dus ook dat je best veel kans maakt bij de wat kleinere jongens van 1,60. Je bent nu 16 en ik denk dat de 'ware' of gewoon een leuke jongen zich vanzelf aanbied als je jezelf ontwikkelt en de dingen doet die je leuk vind. Een misschien wat negatief bericht maar ik hoop toch dat je je schattige lengte kan accepteren.
Met vriendelijke groeten,
Een gigantische 19 jarige jongen :P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hey, bedankt voor je antwoord. Het is niet negatief, het is de waarheid, die ik zoals je zei maar moet accepteren. Trouwens het is wel een grappig feitje, ik ben wel klein maar ik val eerder op lange jongens dan kleine (tussen de 1,75-1,85) Lijkt me later wel moeilijk met knuffelen enzo haha maar ja ik zie vanzelf wel hoe het gaat, ik neem me ouders als voorbeeldd. Nogmaals bedankt gigantische jongen :')
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
lilliputters zijn meestal kleiner

Andere antwoorden (1)

Een lilliputter is iemand met te korte ledematen in verhouding. Je kunt 1m46 zijn en perfect gezond. Akkoord je bent dan wel klein maar wees gerust dat heeft ook zijn voordelen. Ikzelf ben slechts 1.52m en alhoewel ik ook liever zo'n 10 CM groter was geweest om bv. te volleyballen of mijn broeken niet steeds te moeten inkorten? Heb ik nooit om aandacht van het andere geslacht moeten inzitten. De informatie zoals je bent een lilliputter als je geen 1.50m bent of je stopt met groeien als je 16 bent is je reinste onzin.
Mensen met een afwijking zoals dwerggroei of achondroplasie bereiken zelden 1.50m maar dit zou al veel eerder door een arts zijn opgemerkt of op school.
Het is vooral bij het krijgen van je eerste maandstonden dat de groei bij vrouwen afneemt.
Maar om welke reden ook, lengte wordt geregeld door je hormonen en je genen dus kun je daar niet veel aan doen. Het zijn ook die hormonen die 16 jarigen zoveel parten spelen. Twijfels, onzekerheden en je humeur worden er allemaal door gestuurd. Ik ben bewust dat dit een oude vraag is en ik hoop dat alles met je goed gaat nu. Maar voor alle anderen die naar antwoorden zoeken, vergelijk niet teveel en richt je op het positieve en talent dat je bezit. Laat je zelfbeeld niet afhangen van anderen. Begrijp dat lengte weinig te maken heeft met hoe je jezelf projecteert tov anderen. Iedereen is uniek en heeft veel meer te bieden eens je vertrouwen en goedgezindheid weet uit te stralen. En dat is een procces die bij de een wat wat tijd neemt en bij de ander vlugger bereikt wordt. Tegenslagen en slechtere dagen horen daarbij. Maar je mag zeker zijn die heeft iedereen.
(Lees meer...)
een jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image