Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe ga ik om met mensen die te direct zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Andere antwoorden (2)

tip 1:
kaart het even aan, die gene kan er dan ook zelf even om denken.

tip 2:
wees zelf ook direct, dat is volgens mij de beste keuze
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ligt aan de positie/situatie, gelegenheid....als het je werkgever is, stap je daar niet meteen op af om te vertellend dat het je niet bevalt zoals HIJ te direct is.

Als het een collega's op gelijk niveau is of je broertje is, kun je wel iets zeggen als 'je moet een beetje op je woorden letten en niet meteen bovenop het onderwerp duiken, maar wat tactvoller blijven.

Je broertje zal of luisteren of denken waar haalt ze het vandaan!!

Als je denk ik moet het met gelijke munt terug betalen, dan denk ik nee niet doen, dat zou betekenen dat je er dus geen tast van hebt, dus de ander ziet het probleem niet zo en gaat gewoon door.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Enkele gedragskenmerken van iemand die té direct overkomt (of is!), kunnen zijn:
ongezouten vertellen wat hij/zij ergens van vindt;
vertelt vrij snel in niet mis te verstane woorden waar het op staat;
spreekt irritaties snel uit;
reageert primair en speelt het soms op de man of vrouw.
Zulke reacties scheppen bij veel mensen weerstand.
Hoe kun je hierop reageren?
Vermijd in ieder geval vlucht- of vechtgedrag wanneer je met een dominant persoon te maken hebt. Bedank hem/haar op een neutrale manier voor de opmerkingen door een vriendelijke opmerking te plaatsen of complimentje te geven voor zijn zienswijze. Vriendelijk blijven betekent niet ‘in je schulp kruipen’ maar betekent: laten merken dat je hun opmerking niet had verwacht maar er wel over na wil denken (al vind je deze nog zo pijnlijk of onterecht). Grijp de mogelijkheid of creëer in ieder geval een mogelijkheid om vriendelijk te vertellen wat je er zelf van vindt. Blijf kort, duidelijk en vooral: blijf glimlachen.
Personen die té direct zijn, zijn over het algemeen dominante personen. Zij kunnen goed reageren op tegenstand maar vaak niet op een vriendelijke tegenreactie. Dan zijn zij hoogst verbaasd.
Als het je niet lukt om zonder hulp dit te leren, probeer dan een assertiviteitscursus te volgen, er is er altijd wel een te vinden die bij je past.

Toegevoegd na 8 minuten:
Met assertiviteit bedoel ik niet agressiviteit.
Assertiviteit is een combinatie van weerbaarheid en zelfvertrouwen.
Agressief reageren berust op willen winnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing