Is medicijn perongeluk na houdbaarheidsdatum gebruiken heel erg?
Hallo, ik heb net perongeluk een doorzichtige crème soort op me voorhoofd gesmeerd tegen acne die over de datum is ( is gegeven door de dermatoloog, het is een soort antibiotica ). De houdbaarheid was drie maanden na het openen en het is nu de vierde maand na het openen. Ik heb de tube wel dicht gehouden in een lange tijd. Er stond ook een houdbaarheidsdatum op en dat was 02/2017. Maar waar ik nu bang voor ben is omdat ik het een maand later heb gebruikt het misschien gevolgen zou kunnen hebben voor me gezondheid want ik had ergens gelezen dat antibiotica gebruiken na de houdbaarheidsdatum giftig was. En ik heb het ook op me voorhoofd gebruikt dus nu ben ik ook een beetje angstig dat het misschien infecties ofzo in de hersenen gaat geven.
Sorry als dit bericht wat suf lijkt ik heb de laatste tijd last van angststoornissen, maar ik maak me hier oprecht zorgen om of het erge gevolgen zou kunnen hebben :(
Toegevoegd na 7 minuten:
Iemand? Alstublieft, ik raak in paniek als ik pijn heb aan me hoofd. Ik weet dat het stom lijkt en dom dat ik me hierover zorgen om maak maar ik ben best bang
Toegevoegd na 10 minuten:
Ik word echt gek van mezelf ik blijf steken krijgen aan me hoofd
Het is dus zeker weten 3 maanden goed en om dat te garanderen is dat eigenlijk een stuk langer,
1 maand langer is geen probleem bij 3 maanden en giftige stoffen zullen dan nog zeker niet zijn ontstaan.
(net als dat een open pak melk in de koelkast langer dan 3 dagen goed blijft) Voor de zekerheid natuurlijk niet meer gebruiken, maar dan gaat het niet om giftige stoffen. Laat je diezelfde tube een jaar open liggen dan kan er van alles gebeuren.
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2015/houdbaarheid-zelfzorgmiddelen-onbekend
"Tijdens het bewaren ondergaan geneesmiddelen veranderingen die ertoe kunnen leiden dat de werking vermindert en kunnen giftige stoffen ontstaan."
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.