Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is dit een allergie?

Ik heb vandaag een kaas mosterd salade gegeten.
paar minuten na het eten deed mijn lip pijn en prikkelde/tintelde erg.. nu heb ik dus een verbrande bovenlip.
Ik maak geen geintje, mijn bovenlip is donkerrood en ziet eruit en voelt schraal alsof het verbrand is.. het blijft tintelen.
een paar uur erna in bed heel misselijk buikpijn en lichtelijk moeilijker ademen.

Ik heb dit eerder gehad toen ik stampot andijvie met gehaktbal en mosterd at en dacht dat het misschien aan de andijvie lag.. maar nu ik nu weer mosterd at herken ik dit van toen.

kan iemand mij vertellen of ik naar de huisarts moet gaan hiermee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De snelle reactie van de bovenlip duidt inderdaad op een allergie. Je kan ermee naar de huisarts, die kan het voor je testen, maar eigenlijk weet je het al. (hoewel het eventueel een ander ingrediënt in de mosterd zou kunnen zijn)
Voorlopig oppassen met mosterd(zaad)
Ivana
8 jaar geleden
Je kunt naar de apotheek gaan en anti-histamine tabletten halen. Ze werken in de meeste gevallen binnen een kwartier. Neem ze voortaan mee als je buiten de deur gaat eten. Je voelt het aankomen als je iets met (verborgen) mosterd te eten krijgt. Ik zal nooit op vakantie gaan zonder die tabletten, ik krijg verstikkingsverschijnselen in het ergste geval. Met anti-histamine kan ik het tij onmiddellijk keren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Dat kan, er bestaat inderdaad mosterdallergie. Dan reageer jij allergisch op het mosterdzaadeiwit.
Het is een zeer zeldzame allergie, die voorkomt bij zo’n 0,8-1% van de bevolking. Na het eten van mosterd komt de reactie meestal binnen enkele minuten, maar soms pas na twee uur. De symptomen bij volwassenen zijn vaak heftiger dan die bij kinderen. De volgende symptomen kunnen voorkomen:
– anafylactische shock (zeer zelden)
– astma
– buikpijn
– huiduitslag (rash)
– misselijkheid
– moeilijk ademhalen
– overgeven
– zwellingen in het gezicht, keel en/of mond

Mosterd is één van de 14 allergenen waarvan het wettelijk verplicht is om op het etiket te vermelden wanneer het betreffende product mosterd of sporen van mosterd bevat. Nu je weet dat jij er allergisch voor bent is het aanbevolen dit ingrediënt uit jouw menu te schrappen en dus voor aankoop altijd eerst de etiketten te lezen. Mosterdzaad is verwerkt in onder andere azijn, chutney, currysaus, enkele specerijenmengsels, gekruid vlees, groenten op zuur, sommige kaassoorten, ketchup, marinade, mayonaise, mosterd (uiteraard...), piccalilly, slasaus en vinaigrette.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image