Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

15 weken overtijd, wat moet ik doen?

Hallo,

Ik ben 16 jaar en ik ben al 15 weken overtijd.
Ik werd op mijn 11/12e jaar voor het eerst ongesteld en ben nog maagd. Ook ben ik niet ondergewicht, slik geen medicijnen, sport niet te veel en heb geen stress. Toch ben ik al 15 weken niet meer ongesteld geweest.
Ongeveer 5 weken geleden ben ik al naar de huisarts geweest en ze zei dat ik er maar van moest 'genieten' en dat het vanzelf wel weer terug zou komen.
Maar nu is het dus alweer een paar weken verder en ik begin nu toch wel weer een beetje ongerust te worden..

Wat moet ik doen? Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je ongerust bent, is dat een goede reden om je huisarts nog eens te consulteren met deze vraag.
Ritsuka
8 jaar geleden
Terug naar huisarts, verder laten onderzoeken
fremar
8 jaar geleden
Vraag je arts een eventuele doorverwijzing naar een gynaecologe.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Sorry, ik heb mijn antwoord weer weg moeten halen want zie nu bij herlezen pas dat je nog maagd bent. ;-)

Dan is de kans dat je zwanger bent 0,00000000 of minder, en is er in elk geval op DAT gebied niks om je zorgen over te maken. Je bent dan dus ook niet"over tijd", maar hebt gewoon een onregelmatige -of liever : uitblijvende - menstruatie.

Dat is zeker tot ongeveer je twintigste niet abnormaal (al wordt het steeds "abnormaler" naarmate het langer gaat duren). En na vijftien weken is nog een beetje aan de vroege kant (je hebt dan 3-4 menstruaties "gemist") , maar als je straks 6 maanden hebt "overgeslagen" wordt het wel tijd om nader onderzoek te gaan doen.

Belangrijke factoren bij menstruatiestoornissen zijn bijvoorbeeld je gewicht : als je signifikant onder - of ovegewicht hebt, kan dat absoluut invloed hebben op je hormoonhuishouding en DUS je menstruatie. Je geeft zelf al aan dat daar dus geen sprake van is.

Ik zou er dus toch nog heel even 'van genieten', zoals je huisarts al aangaf, maar over niet al te lange tijd wel gaan aandringen als het dan niet teruggekomen is. Al valt er natuurlijk niks te genieten als je je zorgen maakt, en ook nog eens elk moment onverwacht ongesteld zou KUNNEN worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Goed en geruststellend bericht. Plus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik maak me ook niet echt zorgen ; ze HEEFT tenslotte al gemenstrueerd, dus elke kans dat er iets grondig mis is met de (aanleg van) inwendige geslachtsorganen kun je al uitsluiten. Zou ze nog nooit gemenstrueerd hebben, dan zou je rekening moeten houden met een afwezige baarmoeder of eierstokken of een niet-doorgankelijke vagina, maar die problemen zijn eigenlijk allemaal al "van de baan". "Heb geen stress".....mmm, dat ben je je niet eens altijd bewust eigenlijk. Examenjaar kan zo'n periode zijn. Hormonen zijn zulke ongelooflijk krachtige, raadselachtige stoffen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image