Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

heb ik blaasproblemen?

hey.
ik ben een jongen van 13 en zit in de 2e klas van de middelbare school..
mijn probleem is dat ik vaak moet plassen.. soms wel 14 keer per dag en het zit me een beetje tegen, na elke les naar de wc, heb ik blaasproblemen of wat kan het zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
ben je al eens getest op blaasontsteking?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat kunnen inderdaad blaasproblemen zijn ; meestal spanningen, of , als die spanningen alweer voorbij zijn, en zogenaamde "prikkelbare blaas", in de regel een gewoonte die je ontwikkeld hebt in een periode van spanning. Vooral als het kleine plasjes zijn. Zin het echt grote normale hoeveelheden, dan moet je daar zeker even naar laten kijken.

Het eerste wat je moet doen is een lichamelijke oorzaak zoals blaas- of nierproblemen en diabetes (insidipus) laten uitsluiten. En als je verder gezond bent. geef dan bij de huisarts goed aan wat je probleem is, en dat je daar toch wel graag iets aan wilt doen. 14 keer plassen per dag is niet vol te houden, en ook niet echt normaal.

En drink je veel energy of cola ? Dit kan daar namelijk een gevolg van zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt voor je reactie Marleen!
ik drink nooit energy, cola meestal in het weekend. op school drink ik water, maar ik wil niet te snel naar de huisarts stappen, want ik ben laatst ook al geeest voor dat bobbeltje op mn bot :\
Dat valt zo niet te zeggen. Als je heel veel drinkt, is veel plassen op zich normaal. In dat geval is je urine praktisch doorzichtig als water. Dan zou de vraag zijn waarom je zoveel drinkt. Dat kan zijn omdat je veel dorst hebt, omdat je een droge mond hebt of simpelweg uit gewoonte. Veel dorst en een droge mond kunnen weer elk hun eigen oorzaken hebben.

Als de oorzaak van het vele plassen niet ligt in veel drinken, dan is het waarschijnlijker dat het inderdaad gaat om een blaasprobleem, maar er kunnen nog steeds ook andere oorzaken zijn. Allereerst is het handig om te weten of je kleine beetjes plast of normale hoeveelheden. Plas eens in een maatbeker of gewoon een lege fles en weeg die. Idealiter plas je zo tussen de 250 en 500 ml per keer. Is dat bij jou duidelijk minder - bijvoorbeeld de ene keer 150 ml en de andere keer maar 70 - dan is het probleem niet dat je veel moet plassen, maar dat je heel vaak moet plassen. Je krijgt dan blijkbaar eerder dan normaal het seintje dat je blaas vol is. En ook dat kan weer allerlei oorzaken hebben.

Als je ook pijn hebt bij het plassen dan zou je bijvoorbeeld een urineweginfectie kunnen hebben. Dat komt bij mannen niet zo vaak voor, maar als je ook koorts hebt en je je ziek voelt (buikpijn, koude rillingen, etc.) dan is het echt belangrijk dat je een bezoek aan de huisarts niet lang uitstelt.

Wat ook mogelijk is, is dat je een hele kleine blaasinhoud hebt, je bekkenbodemspieren te gespannen zijn (hierdoor kun je zowel problemen hebben met het leegplassen van je blaas als snel aandrang krijgen omdat de bekkenbodemspieren de blaasspier irriteren), de blaasspier zélf geïrriteerd is of onwillekeurig samentrekt (een 'overactieve blaas') zodat je al bij geringe vulling pijn en/of - sterke - aandrang voelt) of het kan een gewoonte zijn geworden om bij weinig vulling al naar de WC te gaan zodat je nu niet meer anders kúnt.

Maar het is ook mogelijk dat je niet goed kunt uitplassen en je dáárdoor veel sneller opnieuw naar het toilet moet, wat óók weer allerlei oorzaken kan hebben (slechte samenwerking tussen blaas en bekkenbodem, een neurologisch probleem, bijwerking van medicatie, probleem van de blaas zelf, een urinewegvernauwing, prostaatvergroting, verzakkingen, obstipatie, etc., etc.)

Kortom: dit is een vraag voor de huisarts. Zo vaak plassen is hoe dan ook hinderlijk, dus ongeacht de oorzaak is het goed te zoeken naar een oplossing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding