Kun je werkelijk je leven, je overtuigingen, conditioneringen of bijvoorbeeld je gezondheid veranderen aan de hand van een boek of film of techniek?
En als jou dat gelukt is, via welke methode en in welk opzicht? Als het je jouw hele leven niet gelukt is een goed inkomen te genereren, vanwege omstandigheden of slechte carrièrekeuzes bijvoorbeeld en je hebt daardoor de overtuiging gekregen 'dat je gewoon niet goed bent met geld' of dat 'je de rest van je leven maar in soberheid moet leven', is het dan toch mogelijk om dit daadwerkelijk om te buigen van armoe naar welvarendheid? Niet alleen qua zelfbeeld maar dat er daadwerkelijk positieve verschuivingen in de praktijk plaatsvinden? Hetzelfde geldt voor gezondheid (kun je met een mentale shift genezen of jouw gezondheid constructief beïnvloeden), hardnekkig negatief gedrag, het rollenpatroon in families waar je, ondanks je stellige voornemen, steeds in terugvalt, veranderen? Op hogere leeftijd een talent ontwikkelen dat nooit eerder doorschemerde? Dwangneuroses of oud zeer ombuigen naar rust en vredigheid? Een chaotische inborst naar orde en regelmaat?
Dus door je gedachten volgens een of andere techniek dusdanig te beïnvloeden dat er zich een leven aan je openbaart dat in niets meer op je 'oude leven' lijkt en waarover je nooit had kunnen dromen dat jouw leven zo zou kunnen zijn?
(De voorbeelden slaan niet per se op mijn leven, ik vraag me alleen af of de talloze claims in de zelfhulpindustrie wel op de werkelijkheid gebaseerd zijn?)
Ook een onderdeel van mijn vraag, omdat discipline en wilskracht soms heel lastig is omdát het vlees zwak is. Of ziek. Of vermoeid. En je lang niet altijd het begrip of de support die nodig is om vol te houden uit je omgeving krijgt.
Als jij bijvoorbeeld tijd voor jezelf maakt om te gaan sporten, dan maak je er de gewoonte van om om die tijd je sportkleding aan te doen. Dan heb je stap 1 al klaar en is stap 2, echt gaan sporten, een stuk kleiner geworden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.