Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je werkelijk je leven, je overtuigingen, conditioneringen of bijvoorbeeld je gezondheid veranderen aan de hand van een boek of film of techniek?

En als jou dat gelukt is, via welke methode en in welk opzicht? Als het je jouw hele leven niet gelukt is een goed inkomen te genereren, vanwege omstandigheden of slechte carrièrekeuzes bijvoorbeeld en je hebt daardoor de overtuiging gekregen 'dat je gewoon niet goed bent met geld' of dat 'je de rest van je leven maar in soberheid moet leven', is het dan toch mogelijk om dit daadwerkelijk om te buigen van armoe naar welvarendheid? Niet alleen qua zelfbeeld maar dat er daadwerkelijk positieve verschuivingen in de praktijk plaatsvinden? Hetzelfde geldt voor gezondheid (kun je met een mentale shift genezen of jouw gezondheid constructief beïnvloeden), hardnekkig negatief gedrag, het rollenpatroon in families waar je, ondanks je stellige voornemen, steeds in terugvalt, veranderen? Op hogere leeftijd een talent ontwikkelen dat nooit eerder doorschemerde? Dwangneuroses of oud zeer ombuigen naar rust en vredigheid? Een chaotische inborst naar orde en regelmaat?
Dus door je gedachten volgens een of andere techniek dusdanig te beïnvloeden dat er zich een leven aan je openbaart dat in niets meer op je 'oude leven' lijkt en waarover je nooit had kunnen dromen dat jouw leven zo zou kunnen zijn?
(De voorbeelden slaan niet per se op mijn leven, ik vraag me alleen af of de talloze claims in de zelfhulpindustrie wel op de werkelijkheid gebaseerd zijn?)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Je gezondheid kun je zeker aanpassen met de technieken 'gezond eten' en 'voldoende bewegen'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar daarmee koop je nog geen garantie voor een gezond leven, Ritsuka. Je invloed is beperkter dan je denkt.
Ritsuka
8 jaar geleden
Klopt, je kunt altijd pech hebben en bijvoorbeeld aangereden worden door een auto
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja tuurlijk Ritsuka, dat is voor de hand liggend. Ik doelde op een fundamentele verschuiving van je oer-overuigingen, waardoor je daadwerkelijk anders gaat handelen in je leven en daardoor je leven 'verandert'. Maar soms moet dat besef inderdaad eerst plaatsvinden om je eet- en beweegpatronen überhaupt te veranderen, dat is waar. Alleen denk ik dat je die verandering van je nieuwe state of mind pas dan permanent voelt áls het ook echt positieve resultaten ervaart van je aanpassing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou...zelfs dan blijft het vaak "bij de les blijven" hoor. Ik merk het zelf ; het gevecht tegen mijn gewicht is een eeuwig gevecht, en dat zal nooit ineens "over" zijn. Ik win veel vaker een slag dan dat ik er een verlies, maar de schade aan mijn kant is altijd groter, dus per saldo verlies ik op de lange duur uiteindelijk toch de oorlog ;-) De "state of mind" is al jaren volkomen anders dan dertig jaar geleden, maar daarmee is de strijd nog niet gewonnen. Het vlees is zwak ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Knap van je Marleen, dat je het toch volhoudt! Succes ermee. Wanneer heb jij voor jouw gevoel de strijd gewonnen als ik zo persoonlijk mag zijn?
Ook een onderdeel van mijn vraag, omdat discipline en wilskracht soms heel lastig is omdát het vlees zwak is. Of ziek. Of vermoeid. En je lang niet altijd het begrip of de support die nodig is om vol te houden uit je omgeving krijgt.
Ritsuka
8 jaar geleden
Maar met discipline en wilskracht kom je er niet, het moet een gewoonte worden. Wilskracht raakt een keer op.
Als jij bijvoorbeeld tijd voor jezelf maakt om te gaan sporten, dan maak je er de gewoonte van om om die tijd je sportkleding aan te doen. Dan heb je stap 1 al klaar en is stap 2, echt gaan sporten, een stuk kleiner geworden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanneer je jouw waarnemingen, overtuigingen, ervaringen en concepten anders gaat waarderen, positiever geformuleerd bijvoorbeeld, dan zie je en ervaar je het 'leven' niet als negatief maar als opbouwend, lerend en bewustmakend. Niets gebeurd om niets; alles heeft een bedoeling.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jazeker, je kunt je leven, je overtuigingen, en zelfs je conditioneringen veranderen door een boek. Of een andere bron van informatie. Zelfs je conditioneringen (gewoontes) kun je veranderen. Door techniek ; en die techniek heeft meestal oefening. Je gezondheid is wellicht wat lastiger, daar heb je niet alles over te zeggen, maar je kunt hem wel bevorderen.

Maar er zijn geen wonderboeken, films, technieken of cursussen. Je moet het zelf willen, er zelf achter staan, en -vooral- er zelf aan werken. En wat voor de één werkt , werkt voor de ander niet per se. Het is maatwerk. Het hoeft ook niet per se een zelfhulpboek te zijn ; veel waardevolle kennis heb ik gewoon uit romans, kookboeken, forumdiscussues, strips, geschienisboeken, medische naslagwerken, documentaires etc. Sterker nog, ik denk dat zelfhulpboeken wel eens de sléchtste en minst effectieve manier zouden kunnen zijn, omdat ze vaak tussen het koren veel kaf bevatten, onrealistische beloftes doen en frustratie in de hand werken. En zelfs de suggestie wekken dat lezen alléén voldoende is. En dat is het natuurlijk nooit. Veranderingen zijn altijd keihard werken.

De voorbeelden die je noemt zijn vrij extreem, maar als een negatieve spiraal in het leven het gevolg is van gebrek aan kennis of inzicht, kan zelfs een klein stukje tekst een wereld van verandering in gang zetten. Maar dat geeft niet meteen garanties. Als je arm bent en van een boek vol spirituele onzin rijk wilt worden, dan had moet je boek SCHRIJVEN, en niet kopen. Van dat soort methodes wordt er vaak maar ééntje rijk. Veel van de problemen die jij noemt vragen ook niet om zelfhulp, maar om gedegen therapie - die je hard aan het werk zet.

Want inderdaad, de claims uit de zelfhulpindustrie zijn maar op één ding gebaseerd : valse hoop verkopen. Ze kunnen uiteindelijk niet meer zijn dan een kleine aanvulling op een pad dat je zelf al bent ingeslagen of wilt inslaan, waar je de inspiratie en de passie voor op kunt brengen. Maar dat kan een goed gesprek met een vriendin ook. Of een artikel in een tijdschrift.

De enige verandering in je leven die je kunt bewerkstelligen is die waar je aan werkt. En de eerste stap daarheen is altijd inzicht ; zelf zien wat je fout doet en moet veranderen. Daarin kunnen boeken en dergelijke wellicht de weg wijzen, maar ze kunnen je niet meenemen.

De crux zit hem uiteindelijk in dat werken ; dat doen we liever niet. En daarom verkopen die boeken ook zo goed. Dat lijkt makkelijker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi uitgelegd!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja je moet er zelf aan werken,

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding