Jezelf kwetsbaar opstellen, mag dit of niet? en waarom zou dit dan niet mogen?
Je kwetsbaar opstellen doordat je laat merken wat je dwars zit, je twijfels niet verhult, laat merken dat je niet alle antwoorden hebt, maar zelfs vragen.
Nu niet op het werk is niet meer van toepassing.
Kom het zelfs tegen in privé / dagelijks leven.
Natuurlijk is er geen "verbod" . Of het onder altijd wijs is om je kwetsbaar op te stellen ?
Dat hangt natuurlijk af van de omstandigheid. Aan wie wil je laten merken dat jou iets dwars zit ? Welke band heb je met deze persoon ? Kun je begrip en/of redelijkheid verwachten? Is je onvrede zelf "redelijk" ?
Wanneer je gezamelijk een taak moet doen maar je vind dat jij je niet moe hoeft te maken, dan is je wens om niets te hoeven doen niet redelijk. Je stelt je vraag veel te algemeen.
"what you see is what you get!"
Erna55 verwoord het beter dan dat ik het deed.
Dan vertel ik teveel , geef ik mening , zelfs eventuele oplossingen/antwoorden op mijn eigen vraag... vandaar : beetje kort en bondig :))
- 15 mensen gaan samen iets drinken. Na zo'n 2 uur vragen ze de rekening en iemand stelt voor het bedrag te delen door 15.
Iedereen vind het goed, met uitzondering van Mientje.
Mientje zegt dat ze gezien heeft dat de mannen veel pilsjes gedronken hebben en daar gaat ze niet aan meebetalen. Ze vielt zich oneerlijk behandeld omdat ze alleen maar een paar sapjes heeft gedronken.
Er wordt uitgerekend: Mien had verse jus gedronken en was duurder uit dan de paar pilsjes.. Algehele hilariteit.
Mien besluit op dat moment ze de groep wil vertellen dat ze zich "anders behandeld voelt" dan de anderen. Ze wil er eens goed over praten...
Mien wordt uitgelachen. Aanleiding, omstandigheid en timing waren niet goed voor Truusje om zich " kwetsbaar" op te stellen.
Tuurlijk mag dat, hoe de ander daarop reageerd mag ook. Kortom, of je daarmee bereikt wat je doel is (als je die hebt), is een ander verhaal...
Wanneer je het hart op de tong hebt, zul je daar reacties op krijgen.
En het kan gebeuren dat iemand je dan zegt dat je opmerking vervelend is.
Diegene heeft misschien ook wel "het hart op de tong " .
Altijd een mening hebben betekent helaas niet dat je ook altijd de wijsheid in pacht hebt. Ik heb een bloedhekel aan mensen die altijd met handschoentjes aangepakt moeten worden omdat ze zo veel zwakke plekken en lange tenen hebben dat je vrijwel onmogelijk omheen kunt, maar dat betekent automatisch ook dat ik mijn eigen lange tenen op tijd moet intrekken.
Natuurlijk kan je daardoor ook moeten incasseren, logisch en natuurlijk zijn er meer mensen die het hart op de tong hebben. Een mening is niet wijsheid... een mening is een mening en er zijn meer waarheden en wijsheid is niet te koop:) Korte lontjes en lange tenen > lastig en vervelend, maar het hoort erbij. Nee, wat ik wel bedoelde is niet alleen (Marleen) eerlijk zijn, maar ook je sores op tafel gooien ook dáármee eerlijk of liever openhartig zijn.
DAT is eigenlijk waar het over gaat , denk ik. Wat ik eigenlijk vaak mis bij andere mensen is de mogelijkheid e/o de bereidheid om ergens over te praten. Ik vraag me af , die indruk krijg ik vaker , waarom mensen niet (willen? maar misschien is het ook kunnen?) praten over dingen die gebeuren of gebeurd zijn , eventuele misverstanden , in díe zin bedoel ik je kwetsbaar opstellen, wat voor mij een 'normale' vorm van leven is... uitpraten en opnieuw beginnen , indien mogelijk.
Om je sores op tafel te gooien is het handig dat je rekening houdt met de persoon ( omgeving ), de omstandigheid en timing. Wanneer we in een groep zitten en de ernstige ziekte van een vriend bespreken, dan valt het in slechte aarde wanneer je dan vertelt dat je je zorgen maakt over de poes die drie dagen slecht eet.
Omgeving, omstandigheid en timing zijn belangrijk.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.