Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Houd ik vocht vast?

Hoi,

Ik ben de laatste weken heel veel aangekomen zonder anders te eten of bewegen. M'n levenspatroon is exact hetzelfde als voorheen, maar al m'n kleren knellen en ik echt opgezet.

Kan ik controleren of ik vocht vasthou, en zo ja, hoe kom ik ervan af? Brandnetelthee en bleekselderij helpt meestal maar voor een dag of zo.

's Avonds zijn m'n enkels wel heel dik en als ik strakke sokken aan heb, zitten die echt diep in m'n kuit. Maar ik ben over heel mn lijf opgezet.

Ik hoef niet ongesteld te worden, dat word ik namelijk niet. Misschien zijn het wel hormonen, maar dat weet ik niet.

Kan iemand me helpen? Ik voel me echt niet goed in m'n vel nu..

Toegevoegd na 50 seconden:
Toevoeging: Ik ben wel weer aan een medicijnkuur begonnen, maar ik die heb ik al vaker gebruikt en toen kwam ik er niet van aan. Het staat ook niet bij de bijwerkingen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het lijkt er zeker op dat je vocht vast houd.
Je kunt dit ook controleren door een paar seconden je duim of vinger in het vel van je dikke enkel te drukken. Blijft er nadat je je vinger weg hebt gehaald een kuiktje staan dan is dat vocht. Vocht wijst meestal op een verminderde hartfuntie, (niet om je bang te maken hoor).
Vocht zakt naar lagere gedeelten in het lichaam.
Ga voor de zekerheid even naar de huisarts.

Toegevoegd na 2 minuten:
kuiktje= kuiltje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vocht vasthouden kan heel veel oorzaken hebben, suikerziekte, oedeem enz. Maar medicijn gebruik kan er ook toe doen. Maak direkt een afspraak met je huisarts want normaal is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigen kan niemand van een afstand beoordelen of het echt vocht vasthouden is of dat het een symptoom is van hetgeen waar je een kuur voor hebt. Daarvoor heb je namelijk aanvullende testjes die je binnen je inspectie of functieonderzoek doet. Mijn advies: ga naar de huisarts en raadpleeg hem of haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij dezelfde bent, die deze vraag vorige week stelde, dan zeg ik deze keer: het klinkt nu serieuzer, ga gauw naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing