Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zorgt er voor dat je in een noodsituatie zonder emotie kan handelen?

Ik heb het zelf meegemaakt.. Ik sliep, en ineens maakte iemand me wakker, die haar polsen doorgesneden had.. Ik was meteen helder en wist precies wat ik moest doen..
Pas naderhand drong het tot me door wat er eigenlijk gebeurd was, en werd ik emotioneel..
Is dit een reactie die iedereen heeft en hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat zelf ook. Ik verwachtte vroeger altijd dat ik iemand ben die dan verstijft, aangezien ik een nogal angstig en emotioneel persoon ben. Maar ik blijk juist enorm daadkrachtig en snel te kunnen handelen in een noodsituatie. Tof om te ontdekken!
En als de noodsituatie dan voorbij is, als je je kunt ontspannen, begin ik opeens te trillen en huilen enzo. Maf he?
Overlevingsinstinct denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht voorheen ook dat ik in paniek zou raken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je zinvolle vraag, ik zou het niet weten, ben daarom ook benieuwd naar de antwoorden. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar, als er écht stront aan de knikker is schakelt bij mij ook alles over naar 'handelen'.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij heeft het iets te maken met de aanmaak van adrenaline, tegenwoordig ook wel epinefrine genoemd.

Adrenaline komt in grote hoeveelheden vrij bij angst en stress, maar ook bij woede en schrik, kou, hitte, pijn en fysieke arbeid.
Maar ja: Het kan ook averechts werken en dan stimuleert het je vluchtgedrag juist, bij gevaar.

Maar misschien is er juist iets anders in de hersenen aan de hand wat je emotie even uitschakelt. Het is toch een soort natuurlijke overlevingsdrang.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet iedereen heeft dit. Ik herken het wel van mijzelf.

Op dat moment neemt een bepaalde kracht de overhand. Situaties waarin het gaat om leven en dood. De hersenen schakelen alle emotie uit en je handelt puur vanuit ratio.

Pas later komen de emoties terug en ja dan is het herbeleven van de situatie maar dan met de nodige emoties.

Maar er zijn ook mensen die in dat soort situaties in paniek raken, of helemaal verstijfd staan te kijken en iets meer kunnen doen.

Toegevoegd na 14 minuten:
iets moet niets zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow je zal het maar meemaken.
Klinkt misschien raar maar misschien is het ook wel omdat je net wakker was gemaakt.
Veel ontspannender kun je op dat moment niet zijn.
Ook werken de meeste zintuigen nog niet optimaal.
Simpel gezegd je bent er nog niet helemaal honderd procent bij.
Adrenaline komt er zekers ook wel bij kijken.
Adrenaline kan meewerken maar ook tegen je werken.
Als het mee werkt kun je bijna alles aan.
Overlevingsdrang ben ik het niet mee eens.
Het gaat tenslotte niet om je zelf maar om iemand anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, gelukkig hebben de meeste mensen dit, die superconcentratie om te handelen in levensbedreigende situaties voor henzelf of voor een ander.
Gelukkig dat jij in de buurt was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik ook 2 keer een situatie gehad dat ik meteen moest handelen.

En ik ervaar het als een soort adrenaline stoot die door mijn lichaam gaat, zoals momopoyolo beschrijft.

En ik denk doordat er plotseling iets gebeurd er geen tijd is voor paniek en emoties.

En naderhand heb je rustig de tijd om te beseffen wat er gebeurd is en kan je, je eindelijk laten gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding