Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe word je gelukkig ?

Ik heb alles wat een mens moet hebben om gelukkig te zijn,
Een dak boven men hoofd, een vriendin, vrienden, familie waarbij ik terecht zou kunnen, een lieve hond, ik ben gezond... Oké ik heb 2maanden geen baan gehad dus ik zit momenteel even krab...
Maar buiten dat heb ik alles om gelukkig te zijn, maar toch ben ik dat niet.... Hoe kan dat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (25)

Omdat je geen referentie hebt. Koop tickets en boek een reis naar een derde-wereldland. Dat is financieel geen probleem, want het leven is daar goedkoper dan hier.
Na een maandje rondreizen besef je dat je het grootste geluk van de wereld hebt door hier in alle luxe en gezondheid te leven.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Gelukkig word je niet dat ben je ?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluk bestaat uit momenten. Misschien verwar je geluksgevoel met tevredenheidsgevoel.
Tel wat je hebt en niet wat je mist, misschien zie je het dan dichter bij komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat geluk niet is wat je zomaar aan komt waaien, maar een keuze. Het is ook niet zo dat meer dingen, meer mazzel of betere omstandigheden je automatisch gelukkig maken (net zoals het gebrek daaraan je niet per definitie ongelukkig maakt).
Waar jij tegenaan loopt is eigenlijk het gezegde : geld maakt niet in gelukkig. En dat geld kun je dan ook overdrachtelijk zien.

Geluk is vooral een gevoel van tevredenheid zonder gezapigheid. Het besef dat je op eigen kracht bereikt hebt waar je nu gekomen bent, of dat je omstandigheden beter zijn dan die van een ander.

Wanneer tot nu toe alles je teveel is komen aanwaaien en er weinig vruchten van eigen inspanning zijn, wanneer je je blind staart op mensen die meer hebben dan jij of het beter lijken te hebben getroffen, wanneer he gras aan de overkant altijd net effe groener lijkt, kan dat je in de weg staan je gelukkig te voelen met wat je hebt. De kunst is dan niet langer te proberen te krijgen wat je wilt, maar te willen wat je krijgt. En dat kan ene heel proces zijn.

Misschien moet je je bepaalde doelen stellen en die behalen om de bevrediging te voelen die bij geluk hoort. Misschien ben je teveel met nutteloze of buitenkant- dingen bezig om je te verdiepen in dingen die er echt toe doen en je te realiseren hoe goed je het hebt. Misschien neem je te weinig tijd om te genieten van echt kleine dingen. De plantjes die weer uitbotten, een heerlijke boterham, fijne mensen om je heen, het zonnetje.

De dingen die je opnoemt zijn geen voorwaarden om gelukkig te zijn - ze maken het hooguit allemaal iets makkelijker. Geluk echter komt van binnenuit en is niet materialistisch. Zelfs de lotto winnen kan maar voor een relatief kort moment van euforie zorgen dat daarna meteen weer minder wordt. Echt geluk komt van binnenuit, vanuit jezelf, en hoe jij tegen het leven aankijkt. Neem het leven niet als vanzelfsprekend, maar tel je zegeningen en werk aan je eigen geluk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chapeau!
rose
14 jaar geleden
Als geluk een keuze is, Marleen, hoe zit het dan met depressiviteit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DAT is een ander verhaal ; als je de dagen niet meer doorkomt en nergens meer een gat in ziet, wordt het tijd voor een bezoekje aan de dokter. Haar vragen echter zijn zeer divers en tonen een brede interesse, dus depressiviteit was niet het eerste wat in me op kwam.
Wanneer je echter langdurig helemaal nergens meer lol in ziet of zelfs tevreden mee kunt zijn, lijkt het me wel een goed idee daar een keer naar te laten kijken.
Maar voor een normaal mens is continu dingen najagen die je wilt of tevreden zijn met wat je hebt en daar het beste van maken beslist een keuze.
rose
14 jaar geleden
Oké, maar tevredenheid is natuurlijk nog niet hetzelfde als gelukkig zijn. Voor tevredenheid kun je inderdaad min of meer kiezen.
rose
14 jaar geleden
Maar inderdaad, sommige mensen is het nooit genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit tevredenheid kun je jezelf nieuwe doelen stellen en daar heel gelukkig mee zijn. Je kunt ook heel gelukkig zijn als je je zegeningen telt. Geluk zijn maar korte momentopnamen, flitsen. Maar je algehele totale gemiddelde 'geluksniveau' is inderdaad voor het overgrote deel tevredenheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
depressie is een chemische onbalans daar kan geen happie de peppie tegen op. ik denk dat je ongelukkig met depressie verward
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, maar wanneer geloof je wel in dsm standaarden dan? waar zou die grens dan liggen qua aandoeningen die buiten je macht liggen?
rose
14 jaar geleden
@Loenie: Als je zegt dat depressie (en ik ben het met Menno eens, het gaat om een chemische onbalans die niet door jouw denken veroorzaakt wordt en die je ook niet 'weg kunt denken') iets is waar mensen al dan niet voor kiezen, dan ken je vast geen mensen met een langdurige depressie.
rose
14 jaar geleden
Oh, ja, kijk hier even voor dsm: http://nl.wikipedia.org/wiki/Depressie_(klinisch)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DSM is het handboek voor psychiatrische aandoeningen, hierin staan aandoeningen die (volgens de dsm) ziektes zijn waar je zelf niet de cotrole over hebt. wel mee kan leren leven maar vaal chronische aandoeningen zijn. zo word chronische depresiviteit en manische depressie als ziektes die niet aan eigen onwil te beurt vallen.... zeg maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loenie niet alle depressie's hebben dezelfde oorzaak, er zijn oorzaken waar je echt niets aan kan doen, zoals bv een traag werkende schildklier.
Hierbij spreek ik ook uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar pas toen ik een nieuwe huisarts had, werd mijn bloed onderzocht op mijn schildklier functie, daarvoor had ik al verschillende depressie's gehad over een periode van 20 jaar.
Maar ook manisch depressieviteit is iets wat je met positief denken niet kan genezen.
Ik snap jouw redenering wel, maar echt niet alle depressie's zijn te voorkomen, niet iedereen is in staat, om in die aanloop naar een depressie, de kracht te vinden om dit om te draaien.
Ten eerst moet je het wel herkennen, dat gevoel van het gaat niet goed met me en dan moet je nog weten wat te doen om niet 'weg te zakken' daar heb je misschien hulp bij nodig, krijg je die?, is er iemand die je kan helpen? Wil je geholpen worden? Kun je aanvaarden dat je depressief bent?
Met positief denken kom je een heel eind, maar voorkom je niet alle depressies mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar Loenie je hebt toch niet álles wat er in je leven gebeurt in de hand.
Nogmaals ik snap jouw heel goed, ben het ook met je eens tot het moment dat je denkt dat álle depressie's voorkomen kunnen worden.
Het is ook niet voor iedereen weggelegd om die keuze voor jezelf te kúnnen maken, daar gaat vaak nogal wat aan vooraf, misschien wel juist een depressie. Die dan ook inneens niet meer zo negatief is.
Gelukkig ben je maar zo heel nu en dan heel even.

Als je geluk hebt.

Dat komt spontaan en verdwijnt zogauw je het in de gaten hebt.

Tevredenheid is iets anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is geen recept om gelukkig te worden.

Het helpt wel als je niet te veel wilt.

Willen en gelukkig zijn is bijna niet tegelijk te doen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Misschien je eerste zin nog eens lezen, en dan doorstrepen dat je iets "moet"hebben om gelukkig te zijn.

Ppff klinkt beetje zweverig misschien, maar laat je niet aanpraten wat je behoeftes zijn voor geluk, dat kun je alleen voor jezelf weten.
Ik ben bv gelukkig met een nieuw boek en een kop koffie op de bank,kan voor een ander het toppunt van ellende zijn
(Lees meer...)
anneliez
14 jaar geleden
kijk om je heen, geniet van iets kleins. Bedenk elke avond voor je gaat slapen een klein geluksmomentje van je dag. Waar kon je van genieten, wat deed je glimlachen, wat gaf je een warm gevoel. Je zult zien dat het meer is dan je nu denkt. Als je daar bewuster mee bezig bent, zul je zien dat er best veel geluksmomenten zijn op een dag, in een week enz

En als je het maar lang genoeg doet, voel je je....gelukkig!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig zijn is voor ieder persoon verschillend de een is sneller gelukkiger dan de ander het is maar net hoe hoog je de lat legt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het klinkt raar, maar om geluk te ervaren moet je ook weten wat ongeluk is.
hoe kun je anders gelukkig worden als je nog nooit verdrietig bent geweest?
zonder peg ken je geen geluk, je kan het niet vergelijken met eerdere gebeurtenissen dus weet je niet wat je er van moet vinden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geluk zit in je hoofd,iedereen heeft van die periodes is dit nu alles? Soms moet je gewoon eens weer van jezelf leren houden,denk vaker aan de periodes dat je wel gelukkig was,wees tevreden wat je hebt en kijk niet naar de buren,wat helpt lach naar jezelf in de spiegel,versier je vriendin(opnieuw) en geniet vooral van kleine dingen.
of ga iets geks doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan.
sommige dingen hoeft echt niet duur te zijn.
succes,maar bedenk wel niemand is ooit 365 dagen per jaar gelukkig!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de meest moeilijke vraag waar jezelf een antwoord op moet vinden. Je kan geluk niet afdwingen, je kan er naar op zoek gaan. En voor iedereen heeft geluk een andere betekenis. Door te reizen, door mensen te ontmoeten. religies, ga zo maar door. Het is een zoektocht die jezelf moet ondergaan, en het klinkt vaag omdat geluk iets relatief is. Je kan het niet vast pakken, je ziet het niet op een foto.
Succes met je reis! En mijn advies is. Luister naar jezelf en en observeer goed. En wees niet bang, soms kan je hard vallen voordat je, je geluk hebt gevonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst moet je vast stellen “wat is geluk eigenlijk?” en daarna “hoe kan ik dat bereiken?”
Geluk heeft maar een klein beetje met je omgeving te maken. Dat wordt o.a. bewezen door je vraagstelling. Je hebt eigenlijk alles wat je hartje begeert en toch ben je niet gelukkig.
Het heeft dus met je zelf te maken. Je bent niet tevreden met wie je bent en vooral niet met wat je doet. We zouden dus de volgende definitie aan geluk kunnen geven: "Geluk is het overwinnen van barrières bij het streven naar een door je zelf gesteld en wenselijk doel.". Als je hier mee kunt leven dan kunnen we de volgende stap doen. Een voorbeeld:
Als je verliefd bent op iemand, maar die kent jou niet eens, dan zijn er nog enkele barrières die je moet overwinnen. Maar als je er dan voor gaat en in contact weet te komen en de ander wordt ook verliefd op jou en jullie gaan samen verder, dan ben je gelukkig.
En elk stapje dat je dichter bij je doel bracht, was een stukje geluk.
Natuurlijk blijft dat geluk niet altijd. Ook geluk is vergankelijk. Maar je kunt wel doelen blijven stellen in je leven en daarbij de nodige barrières overwinnen. Barrières zijn er n.l. altijd. Je zult zien dat als je die overwint en alles gaat zo als jij je dat hebt voorgesteld, dan voel je je blij en gelukkig.
Is het zo gemakkelijk? Nou niet helemaal natuurlijk. Denk aan de wet tot behoud van ellende. Ja, dat is me een wetje, maar met een beetje moed kun je die verslaan.
Als iemand gelukkig wil zijn is daar wel moed voor nodig. Want zonder de levenskracht moed kun je geen obstakels overwinnen. Neem nou die situatie dat je erg verliefd was op die jongen. Dan moet je wellicht even al je moed bij elkaar rapen om toch op de ander af te stappen.
Het kan zijn dan je uitgelachen wordt. Misschien wil die ander je helemaal niet zien staan. Je moet dan wel voldoende moed hebben om er iets van te maken. Dat is nodig om de barrières te overwinnen. En als het dan lukt, dan voel je je de koning te rijk. Dan voel je je gelukkig. En als je die moed niet hebt, zul je die leuke jongen wellicht niet krijgen en ben je ongelukkig.
Misschien kun je hier mee verder. Ik wens je veel moed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het flesje met geluk start bij je zelf
met andere worden geluk moet je zelf maken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet sfeer hebben thuis en uitstappen om even alle stress achter te laten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt alles om gelukkig te zijn . je zegt dat je even geen baan had dus ik neem aan dat je die nu wel hebt. Nou moet je eens even kijken naar de eventuele problemen die je nu hebt, over 6 maanden heb je weer hele andere problemen, en zijn deze weer helemaal vergeten. En zo gaat het je hele leven door, DUS?????
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig ben je als je hebt geaccepteerd wie je bent als je jezelf bent en alles doet wat je wilt zonder dat je je laat beivloeden door iets of anderen. Misschien doe je niet wat je wilt. Volg je dromen. Ik herrinner me het verhaal uit een boek genaamd een werkweek van 4 uur wat ik aanraad. Dat verhaal ging als volgt. Er was een visser in een 3e wereld land en kreeg bezoek van een rijke zakenman. De zakenman vroeg waarom neem je niet een hele vissersvloot zodat je meer werk hebt en meer geld verient? De visser antwoorde, waarom zou ik harder werken en meer geld verdienen als ik genoeg werk hebt om te overleven en daarnaast genoeg geld om me gezin te onderhouden. Ik kan elke dag super veel leuke dingen doen zoals surfen, met me gezin zijn, genieten op het strand en chillen met me vrienden en muziek maken, waarom zou ik dan keihard werken om pas die dingen te gaan doen op me 65e als ik met pensioen ga als ik te oud ben om te surfen, reizen en me kinderen al lang uit huis zijn. Ik kan het niet zo goed na vertellen als in het boek maar je get the point wel. Of te wel. Bedenk wat je wilt. Het is jou leven doe ermee wat je wilt. Geniet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal wat helemaal klopt +1
Alle mensen streven ernaar, zo ook ik om gelukkig te zijn. Als je schatrijk bent hoef je nog niet gelukkig te zijn, en ik op mijn ziekbed is dat wel. Hoe is dit mogelijk? Hoe meer je gefixeerd bent om onder alle omstandigheden gelukkig te zijn, des te minder wordt je dat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk regelmatig in de spiegel en zeg...IK BEN GELUKKIG!
DOEN!!!!!!!!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geachte,

Geluk iets iets abstract, je kan het niet kopen, je kan het alleen ervaren dat geluk !

Bijvoorbeeld als je een goede daad verricht voor je mede- mens kan je dit als een gevoel van geluk ervaren.

Geluk is ook tevreden zijn met je bestaan, de kleine dingen van alle dag kunnen ook deel uitmaken dat geluk !

Door ook je gezondheid en of ziekte te accepteren
Door het leven in rijkdom of armoede te accepteren
Door het weten dat je kunt voorzien in je eigen levens- onderhoud !

Ik ga afsluiten met een gedicht van A.Nahon :

't Is goed in 't eigen hert te kijken
Nog even voor het slapen gaan
Of ik van dageraad tot avond
Geen enkel hert heb zeer gedaan; (...)

Als je hierover nadenkt en je gevoel zegt dat je niemand hebt benadeeldt dan kan met een gerust hart gaan slapen dit is ook een zalig gevoel van gelukkig zijn !

Mvg,

Karel8158

Een fijn weekend gewenst :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet zo veel zorgen maken over alles en nog wa..
ga op vakantie met vrienden ofzo..kan echt helpen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet in je hoofd kijken, dus heb ik geen panklaar antwoord.
Neem af en toe eens de tijd om bij jezelf naar binnen te kijken om te ontdekken waar je verlangen ligt.
Moeilijk?
Toen ik in een vergelijkbare periode zat vroeg iemand mij: "What are you pretending not to know?"
Het antwoord zit in jezelf!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit em allemaal tussen je beide oortjes, wanneer je d'er in positieve zin over denkt, dan lukt het je wel om te (glim-) lachen, dus wanneer je ook maar eventjes dat negatieve stemmetje in je hoofd de kans geeft, dan ben je niet goed bezig, je luistert beter naar het andere mannetje (of vrouwtje) dat je telkens opnieuw moed inspreekt. kortom, zet die ouwe negatieveling aan de deur en maak plaats voor een blij(er) gemoed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien komt het door de dagelijkse sleur waar de meeste volwassen mensen mee zitten, doe iets impulsiefs! Iets wat je nog nooit eerder hebt gedaan, verleg je grengen. Overkom je angsten! Ga een keer parachutespringen, of boek een vakantie naar een exotisch land.

Zet alles wat je ooit in je leven nog wilt doen op een lijstje, zet niet alleen moeilijk haalbare dingen erop, ook simpelere. Zodra je je lijstje klaar hebt kun je de dingen die je hebt gedaan afstrepen.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij lukt al, dus je bent gelukkig. Nu moet je het nog permanent kunnen blijven zien en ervaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent al gelukkig, alleen is het nu tijd om het te (her) ontdekken.
Wordt er alleen bewust van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding