Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat helpt goed tegen vocht vasthouden, zonder een arts er bij te halen, dus op een nartuurlijke manier ?

Ik denk dat ik veel vocht vasthoud, want s'ochtens heb ik dikke vingers, en van de week had ik hele striemen van mijn sokken op mijn enkels en dat had ik normaal nooit.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hoezo geen arts erbij halen ???
Vocht in de weefsels is ALTIJD een teken van een onderliggend probleem ; dat kan met het hart zijn, de nieren, de suiker, de bloeddruk, wat dan ook, en nooit gewoon zomaar voor de grap of omdat je een keer teveel gedronken hebt.

Natuurlijk kun je proberen met huismiddeltjes een beetje van dat vocht af te komen of het minder erg te maken, maar het is WEL zaak goed te laten kijken naar de mogelijke oorzaak, ZEKER in dit jaargetijde. Alleen in de zomer kun je dikke enkels hebben zonder dat er echt iets ernstigs achter zit. In alle andere seizoenen is het feitelijk een rood vlaggetje. Tijd voor de dokter.

In de regel is er met eenvoudige medicijnen al een hoop aan te doen. Plaspillen, bloeddrukverlagers.
Echt geen risico's meenemen en als de sodemieter naar de huisarts ermee. Dikke enkels is één, maar dikke vingers is echt niet goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
In combinatie met je vraag van twee weken geleden gaat er bij mij overigens helemaal een belletje rinkelen. Zeker niet mee doorlopen dus, en eerst om je gezondheid denken. Natuurlijk is leuk, maar niet elke kwaal laat zich er onder krijgen met natuurlijke middeltjes.

"Is dit erg ik heb sinds een paar dagen of een week een soort slapend of tintelend gevoel in mijn rechter voet ?"

In combinatie met deze vraag ga ik geen diagnose geven want ik ben geen arts dus dat mag niet, maar ga toch maar even naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Bleekselderij eten, en asperges.
15 jaar geleden
Minder zout eten, en misschien heel paradoxaal: meer drinken.

Als dat niet werkt en je echt vochtafdrijvende middelen nodig blijkt te hebben, zou ik overigens wél even een arts erbij halen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hoop niet dat je mijn antwoord vervelend vindt, maar ik ga je toch aanraden om WEL naar de dokter te gaan. Vocht vasthouden is soms een symptoom van ergere dingen en alleen het symptoom bestrijden is dan niet slim.
Het HOEFT niet erg te zijn, maar je huisarts kan dat beter inschatten dan jij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een verse venkel halen bij de AH want de rest van de supermarkten heeft het bijna niet. Dat koken in water...en die oplossing drinken. Dat is vocht afdrijvend..
Je kunt de venkel zelf ook opeten.
Als dat allemaal niet lukt...en het blijft zo of wordt erger...dan toch maar even langs de huisarts.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Juist veel water drinken. Wanneer je te weinig water drinkt, houd je ook vocht vast.

En inderdaad; Bleekseledrij. De stengels eten.

Ik weet niet hoe oud je bent maar vocht vast houden is
niet altijd goed, dus tóch ook even naar je huisarts gaan!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Peterselie
Lindebloesemthee
Bleekselderij
Asperges
Minder zout
Veel water
Frisdrank met koolzuur vermijden
Weinig koffie

Dit zijn producten die vocht doen afdrijven. Mocht het niet werken, zul je echt naar een arts moeten, want je kunt zomaar een nieraandoening hebben zonder dat je het weet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kruiden die u helpen tegen oedeem:
- akkerhoningklaver
- echte guldenroede
- heermoes
- lavas
- moerasspirea
- salie
- witte paardekastanje
- ajuin
- selder

Vitaminen:
- vitamine B-complex (vooral vitamine B5, b6, b12)
- vitamine E
- vitamine P

Mineralen en spore-elementen:
- kalium
- koper

Andere:
- chlorella

Vochtafzettende thee:
- selderij-blad
- beredruifblad
- witte dovenetel
- kattepoten
- kersestelen
- lijnzaad
- schaafstro (varkensgras)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou niet onmiddellijk naar de dokter gaan. Want dan krijg je betablokkers waar je de rest van je leven niet meer vanaf komt. Heel even een gewone maatregel: veel drinken, streng zoutarm eten, dus zelf geen zout toevoegen, en elke dag een flinke wandeling.
En tenslotte nog: stress weren. dus denken bij jezelf: laat de boeren maar dorsen, en neem een weekje vrij, niemand is onvervangbaar.
Als het na een week nog niet over zijn, dan naar de dokter. Er kan ook iets met hart-en of bloedvaten zijn.

Maar, dat is mijn ervaring: heel veel dingen zijn met gezond verstand en zonder medicijnen op te lossen.
Als je die medicijnen nodig blijkt te hebben, moet je ze wel volgens voorschrift blijven innemen. En dan zeker heel veel blijven drinken, anders droog je ervan uit.

Verder helpt venkel ook.
Er is niets op tegen om natuurlijk voedingsmiddelen als vochtafdrijvers te gebruiken. Vergeet niet om te bewegen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing