Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is creatine en wat doet het precies?

Ik lees vaak over creatine als ik zoek op krachtsport e.d. Maar ik snap niet precies wat het is en doet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ten eerste: het is een lichaamseigen stof. Het nemen van creatine supplementen vult de hoeveelheid die je al in je lichaam hebt dus alleen maar aan. Het is geen slechte stof voor je lichaam.
Het overgrote deel van deze stof bevindt zich in je spieren, namelijk zo’n 95%. Het is verder te vinden in diverse organen als onder andere het hart, de hersenen en het netvlies van het oog. Het wordt aangemaakt in de lever en de nieren uit de drie aminozuren arginine, glycine en methionine. Via het bloed wordt het getransporteerd naar de spieren en de diverse organen.
Het komt van nature ook voor in zeer kleine hoeveelheden in vlees en vis. Deze hoeveelheid is echter heel klein, namelijk zo’n 4 gram per kilogram vlees. Deze hoeveelheid wordt door verhitting en bewaring nog kleiner.
Creatine kán zorgen voor extra spiermassa winst, er is echter nooit aangetoond hoe dit precies gebeurt. Het zorgt voor extra vochtophoping bij de spieren, dit kan leiden tot stimulatie van spieraanmaak. Een andere reden hiervoor kan zijn dat de creatine zelf zorgt voor meer eiwitopbouw en minder eiwitafbraak.
Het continue gebruik hiervan is niet aan te raden. Na een tijdje gaat je lichaam denken dat de aanmaak van creatine niet meer nodig is en gaat de eigen productie verminderen. Wanneer je stopt met de suppletie zal deze productie vanzelf weer op gang komen. Het is dus aan te raden na een periode van gebruik van creatine een periode in te lassen zonder gebruik. Bijvoorbeeld acht weken mét en twee weken zonder.
fremar
9 jaar geleden
Creatine (en het verwante creatinine) is een organische stikstofverbinding. Voor exacte structuurformel zie link.

Het dient eigenlijk als een tijdelijke opslag voor energie in de vorm van energierijk fosfaat: Het kan gebruikt worden om ADP om te zetten in ATP. ATP is de universele brandstof voor lichaamscellen.
Creatine(fosfaat) is dus een soort van eerste reservebrandstof voor spieren die grote inspanningen moeten leveren.
tinus1969
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing