in welke mate wordt in Europa (E.U.) de psychische gezondheidszorg (psycholoog, psychiater...) terugbetaald door het ziekenfonds?
In België krijg je enkel terugbetaling als je naar een psychiater gaat. Voor een psycholoog wordt er niets terugbetaald. Als ik dat ter sprake breng bij mijn therapeut, geeft die aan dat het in wezen op hetzelfde neerkomt. Hij gaf als voorbeeld Nederland. In België vraagt een psycholoog 50/60 euro per consultatie van 1 uur. In Nederland zou de prijs dubbel zo hoog zijn, maar krijgt men een deel terug maar betaalt men dus uiteindelijk ook 50/60 euro zelf. Ook zouden niet alle consultaties bij psychologen terugbetaald worden, er zijn dingen die ook helemaal ten laste zijn van de patiënt.
Hoe zit dat nu precies met die terugbetaalbaarheid van psychische zorg in Nederland en de andere lidstaten van de E.U.? Zijn er landen waar deze zorg evenwaardig beschouwd wordt aan "lichamelijke" geneeskunde?
Toegevoegd na 3 minuten:
ik wil mezelf even corrigeren.
Er wordt wel terugbetaald in België, maar het is geen algemeen geldende regel zoals bij de huisarts e.d. dat men x euro moet betalen en x euro terugkrijgt per prestatie. Vanuit de ziekenfondsen wordt er soms wel een terugbetaling voorzien, maar niet algemeen (bv. enkel voor -18 jaar, enkel na zelfmoordpoging enz.). De terugbetaling is dan ook helemaal niet zo geregeld als bij de "gewone" terugbetalingen, men krijgt een forfaitair bedrag terug (bv. 10 €).
Deze vraag heeft betrekking op de terugbetaling zoals voorzien in de algemene regelgeving, dus niet over extra voordelen die bepaalde ziekenfondsen zouden geven aan hun leden.