Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bij de jaarlijkse keuring van mijn werk zei de arts dat ik lawaaidoof was ,wordt dat alleen maar erger?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Lawaaidoofheid wordt veroorzaakt door harde lage geluiden (boven 90dB ontstaat er al schade). Machines in de industrie zijn hierom berucht.
In fabrieken of werkplaatsten zijn gehoorbeschermers dan ook meestal verplicht.

Om te begrijpen wat er gebeurt bij deze geluiden moet je weten hoe het binnenoor in elkaar zit. Achter het trommelvlies zitten de gehoorbeentjes (hamer, aambeeld en stijgbeugel), die de geluidsgolven uit de gehoorgang doorgeven naar het 'slakkenhuis' een opgerolde spiraal, waar ze over trilhaartjes worden getransporteerd en op deze manier een prikkeling naar de gehoorzenuw sturen.
Nu hebben geluidgolven verschillende golfgroottes per frequentie, en de lage tonen zijn de grootste en dragen ook het verst. ze hebben dus de meeste kracht... Helaas zit het slakkenhuis zo in elkaar, dat de trilhaartjes voor de hoge tonen onvangst vooraan zitten... Lage geluiden denderen dus ook over die trilhaartjes heen, en buigen ze plat...
Kortdurende geluidsdruk boven 90 dB plet deze trilhaartjes, en geeft al piepen of suizen in het oor, als het geluid stopt richten de trilhaartjes zich weer geleidelijk op.
De schade is dan niet blijvend.
maar, gebeurt dit te lang, en te vaak, dan worden deze trilhaartjes lam, wordt je doof. Omdat de meest druk op de hoogste freqenties van ons gehoor plaatsvind worden we het eerst doof in de hoge tonen... Het geneest niet, en het breidt bij verdere geluidsdruk uit naar andere frequenties. En hoortoestellen kunnen alleen versterken ... ze kunnen je niet iets teruggeven wat je niet meer hoort...
Als (alleen) de hoge frequentie (van 4000 hz) weggevallen is, noemen we dat lawaaidoofheid, die is heel lastig...je kunt de klanken van woorden nog horen, maar de medeklinkers hoor je niet meer...En ook met hoortoestellen krijg je die medeklinkers niet meer terug...

Dus, meteen gehoorbescherming gaan dragen... voor ca. 60 euro heb je al oordoppen met een lagetonenfilter, waarmee dus je wel je collega's kunt verstaan, maar waar de schadelijke lage tonen worden uitgefilterd...
Dat zou het bedrijf moeten organiseren en betalen... maar als ze dat niet doen...het zijn jouw oren... ik zou me er eens achter krabben... en ze zelf laten maken (kan bij alle hoortoestelzaken van de goedkoopste tot de duurste)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als ik jou was zou ik tydens t werk oordopjes gebruiken om erger te voorkomen. Of je moet graag aan n hoortoestel willen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang van wel, dat dat erger wordt.
Zei die bedrijfsarts dat niet?
Zijn oordopjes niet verplicht? En als er niet genoeg zijn voor alle 400 man, dan moet je je werkgever daarop aanspreken.
Bel anders maar eens met de Arbeidsinpectie.
0800 27 00 00 0 (gratis)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat erger worden als je geen oordopjes gebruikt. je kan het voorkomen dat het erger word om oordopjes te gaan gebruiken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag een verwijsbrief naar kno-arts en audioloog. De audioloog zal een audiogram maken. Om vergoeding voor hoortoestellen in aanmerking komen moet je minimaal 35 dB gehoorverlies op beide oren aantonen. De vergoeding voor hoorotoestellen bedraagt maximaal 476 euro per hoortoestel. In 2011 zal er mogelijk nieuwe regeling van vergoeding voor hoortoestellen.
De lawaaidoof definiteert: je hoort alleen lagere tonen tot 1 khz. Boven 1 khz ben je doof voor hogere tonen. Je hoort dus veel medeklinkers niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bedrijf is verplicht om voor voldoende oordopjes te zorgen, want die heb je nodig anders wordt het alleen maar erger.
Je kan contact opnemen met je leiding gevende hierover, maar ook met de ondernemingsraad en evt de arbeidsinspectie. Zou hier zeker achter aan gaan.
Lawaaidoof is een permanente schade die je oploopt door langdurig in lawaai te verkeren, het gaat dus zeker niet meer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na blootstelling aan een te hoog geluidsniveau ontstaat een tijdelijke verhoging van de gehoordrempel, die zich echter na een tijdje weer spontaan herstelt. Ook kun men last van oorsuizen krijgen (ook wel tinnitus genoemd). Als je telkens weer blootgesteld wordt aan te hard geluid, ontstaat permanente gehoorschade.

Lawaaidoofheid is een sluipend proces. Als het eenmaal ontstaan is, zal het niet meer verdwijnen. Een lichte lawaaidoofheid betekent echter nog geen ernstige handicap, maar als de persoon ouder wordt, ontstaat bovenop de lawaaidoofheid ook nog de ouderdomsdoofheid, dit kan leiden tot grote moeite met het verstaan van andere mensen, het horen van alarmsignalen in het verkeer, etc.

Je kunt er wel voor zorgen dat de lawaaidoofheid niet verergert door, zodra je aan het lawaai blootgesteld wordt, gehoorbeschermers te dragen.
Zie hier daar ook wat voorbeelden van:
http://www.mainpress.com/nederlands/dossier_maintenance/gehoorbescherming.htm

Een leuke site waar je je oren kunt testen, en met allerlei weetjes over het gehoor is overigens:

http://www.oorcheck.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was die arts niet de aangewezen persoon die vraag te beantwoorden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De audiologen moeten ook werk houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje...wat erg voor je zeg. Lawaaidoof...werk je met machines of op een drukkerij...dan zou je werkgever ook wel zijn voorzorgsmaatregelen mogen treffen door de mensen die daar mee werken...een oorhelm te verschappen of iets dergelijks. Zo slecht je nu hoort...dat blijft zo....gaat waarschijnlijk niet meer goed komen. Je kunt alleen nog zorgen dat het NIET ERGER gaat worden. Dus...oordopjes of zo'n koptelefoon zonder muziek..op zetten. Misschien kun je zelfs het bedrijf waar je voor werkt aansprakelijk stellen...dat zou je kunnen uitzoeken. Daar heb je niet je gehoor mee terug...maar zo voorkom je wel...dat er nog meer slachtoffers vallen. Dit is echt een ernstige zaak, wat mij betreft.
Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord