Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik slaap slecht en wordt elke keer na een droom wakker, wat kan ik hieraan doen?

Als ik in slaap wil komen, duurt dit altijd even doordat ik lig te piekeren. En als ik eindelijk slaap, slaap ik niet goed. Ik slaap erg licht en voel me nooit uitgerust na het slapen. Elke keer nadat ik droom, wordt ik wakker. Ik onthoud alle dromen. Meestal wordt ik zo'n 2 tot 6 keer per nacht wakker door dromen. Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
magnesium(citraat) (400 tot 1000mg)
eventueel daarbij melatonine
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk ook eens naar je gedachten / handelingen voordat je naar bed gaat.
Probeer eens naar rustige muziek te luisteren of een niet al te spannend boek te lezen; probeer gebruik van pc/tablet/smartphone voor het slapengaan te vermijden.
Piekeren ontstaat vaak door onopgeloste problemen die om een keuze vragen. Maak die keuze en sluit het onderwerp af.
Zoals je leest is veel mogelijk als oorzaak.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wakker worden na een periode van droomslaap is eigenlijk een heel normale opbouw van je slaap, of 'slaaparchitectuur' zoals we dat noemen. Meestal worden mensen maar kort wakker, soms zelfs onmerkbaar, en slapen ze daarna vrij snel weer in. Niet zelden is het zo dat mensen vooral het idee hebben dat ze slecht slapen en vaak worden als ze slapen, terwijl ze objectief gezien niet vaker dan gemiddeld wakker worden 's nachts. Als je eenmaal slaapproblemen hebt, ga je overal op letten en alles als abnormaal ervaren.

Dat zou hier mee kunnen spelen, maar natuurlijk blijft er dan over dat je niet uitgerust wakker wordt. Er zijn allerlei algemene adviezen te geven maar die zijn ook heel simpel te googelen (google op 'slaaphygiëne) en dan vind je adviezen als het aanhouden van een vast ritme met eten en slapen, de slaapkamer reserveren voor slapen (en seks, maar dus niet voor lezen/tv-kijken/studeren etc.), geen TV meer kijken of PC gebruiken zo'n twee uur voor je gaat slapen, de slaapkamer goed verduisteren en voldoende ventileren, etc. Als je ondanks die adviezen toch klachten blijft houden, kun je het beste je huisarts om advies vragen. Die kan je klachten beoordelen en indien nodig doorverwijzen voor verder onderzoek, bijvoorbeeld bij een slaapcentrum. Er kan ook sprake zijn van een stoornis die zich voordoet tijdens de slaap en waar je zelf weinig van merkt, maar die ervoor zorgt dat je niet goed kunt uitrusten (slaapapneu is daar een goed voorbeeld van).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zou 5HTP kunnen proberen en andere middelen die je serotonine en melatonine verhogen. Ook supplementen als vitamine B en D en magnesium kunnen meehelpen om bepaalde stoffen in je lichaam aan te maken die helpen om te ontspannen en beter te slapen. Alvast welterusten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding