Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gaat mijn (verstopte) neus kort open bij angst of stress?

Ik merk dit vooral nu, nu ik verkouden ben.

Als ik een keihard geluid hoor, ergens opeens heel zenuwachtig voor ben of stress krijg, dan gaat mijn verstopte neus opeens open en dan kan ik weer vrijuit ademen, net zolang totdat de korte angst of stress weer weg is.
Een soort korte help in nood.

Ik heb al verder gezocht op het internet, maar nergens is het te vinden en niemand lijkt het zich op te merken.

Heeft het misschien te maken met adrenaline?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dat komt door de adrenaline.
Adrenaline zorgt voor de zogenaamde fight-or-flight respons; het maakt je als het ware klaar om ofwel te vechten ofwel te vluchten. Hiervoor wordt de bloedtoevoer naar lichaamsdelen die wel even met minder bloed toekunnen verminderd en de bloedtoevoer naar de organen die voor vechten of vluchten juist meer bloed nodig hebben vergroot.
De huid, maar ook de slijmvliezen in onder anderen je neus kunnen wel met minder bloed. In je huid is dat te zien doordat je huid bleker wordt; in de neus gebeurd net zoiets. Gevolg van de verminderde doorbloeding in het slijmvlies is dat het (door de mindere toevoer van vocht) minder dik wordt. De neus gaat er dus meer van openstaan.
Juist voor de fight-or-flight respons is de betere doorstroming in de neus positief; al is dat maar van korte duur aangezien in geval van nood de ademhaling al snel door de mond zal gebeuren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag gedaan

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding