Wat kunnen deze onverklaarbare heupklachten zijn?
Ik ben 13 jaar en heb al een halfjaar last van mijn heupen. Ik heb echo, röntgenfoto en MRI gehad, en er is niks gevonden. Het is een chronische, branderende, stekende pijn. Ik word beperkt bij bewegen. Maar ook tijdens zitten/liggen heb ik pijn. Wat kan dit zijn?
Toegevoegd na 47 seconden:
De pijn zit in beide heupen.
Omdat
a) antwoorden / ideeën vanuit onverwachte hoeken kunnen komen en
b) omdat pijn wanhopig maakt en je alles wil proberen om er achter te komen.
Dat ben ik niet met je eens. Artsen hebben nogal de neiging om binnen hun eigen wereldje te bljiven denken en redeneren. Daardoor bekijken ze niet alle mogelijkheden. 2 voorbeelden:
Mensen met vitamine B12 tekort worden door legio artsen verkeerd behandeld omdat ze die mogelijkheid niet bekijken. Maar vaak wel weer met ijzer (wat zonder B12 niet heel veel doet) of erger, met antidepressiva of zelfs anti-psychotica (en ik ben ze echt tegen gekomen). Neurologische testen (voor geheugen) wordt vaak 5 items opgenoemd die je moet onthouden. Voor de meeste jongeren geen probleem, dit is echt om dementie en Alzheimer op te sporen. Maar ook jongeren kampen met geheugenproblemen. Dan moet er een baseline gesteld worden (ja, per persoon) en later gekeken worden of het daadwerkelijk achteruit gegaan is. Is omslachtig, maar je haalt er een stuk meer informatie uit. Deze methode heb ik gebruikt voor klinisch onderzoek waarbij de resultaten t.o.v. de neuroloog verbazend waren. Ik ben zelf geen arts, maar kon zijn beweringen over absolute veiligheid gemakkelijk van tafel vegen en de bijsluiter is er op aangepast. Je hebt goede artsen, die ook buiten hun kader durven te denken, artsen in multidisciplinaire teams die gaan kijken wat er mogelijk is, maar ik kom nog te veel artsen tegen die het strikt binnen hun ervaring houden en dan zeggen dat je niets mankeert.
Je hebt in basis een punt. Maar iedere behandeling dient wél individueel te zijn. Als dat een behandeling is vanuit een pasklaar pakket, prima. Voor de 15% die over blijft (gewoon een getal, ik weet het) is vooralsnog vaak de gewoonte om te zeggen dat er niets mankeert, want het past niet in het plaatje (of als ze niet hebben kunnen vinden). Gelukkig is er de laatste jaren wel een kentering bezig, dat de artsen verder zoeken en ook out-of-the-box denken. Het is zeker een begin, maar moet nog veel verder doorgevoerd worden... Maar wellicht beginnen we wat af te wijken van de vraag. ;-)
Mijn dochter van inmiddels 15 heeft ook last. Maar dan alleen aan de linkerkant. We zijn al door foto, echo en MRI heen, maar alles ziet er goed uit.
Ben benieuwd of jij inmiddels al verder bent?
Nu loopt ze al weer 2 maanden op krukken. Zitten, liggen en slapen gaat ook slecht door de pijn.
Ik hoop dat ze snel iets vinden dus alle tips zijn welkom!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.