Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoi, ik ben 8-12-'15 geopereerd aan mijn hand. 22-12 zijn hechtingen verwijderd. Hoe lang duurt het voordat onderhuids hechtingen oplossen?

Hoi, ik ben 8-12-2015 geopereerd aan mijn hand, Triggerfinger. 22-12 zijn de hechtingen verwijderd, maar er zit onderhuids nog steeds een irritant stuk hechting wat scherp onder m'n huid steekt (alsof je splinter of glas in je hand hebt). Arts zegt dat dat nog moet oplossen?!?! Zit er nu dus al 41 dagen in ! Is wel erg lang hè? Ik moest het maar aankijken tot 10-02 en als ik nog last had en nog niet weg is, zou het eventueel eind februari verwijderd worden. Die onderhuidse hechtingen zouden toch al opgelost moeten zijn? Gr. Mirelle

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Op internet vind ik dat oplosbare hechtingen na 10-14 dagen zijn opgelost. 41 Dagen is dus wel erg lang. Zal ook afhangen van de dikte van de hechtdraad. Vorige maand een kleine ingreep op mijn rug gehad. Twee inwendige hechtingen en 7 uitwendige.Nu is alles weer glad en genezen, denk dus dat de inwendige ook opgelost zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Er bestaat niet echt een maximale termijn voor hoelang het duurt voordat ze opgelost zijn. Meestal is dat na een paar weken wel gebeurd. Hoe lang het precies duurt is afhankelijk van nogal wat factoren; onder andere van de precieze locatie van de hechting, de dikte van het hechtdraad en de individuele respons op het hechtdraad.

In de hand komen er vaak relatief grote spanningen op het hechtdraad/ de wond te staan. Om te voorkomen dat de draad knapt wordt er met een relatief dikke draad gehecht; hoe dikker de draad hoe langer het duurt voordat die opgelost is.
De huid in de hand is ook regelmatig wat minder doorbloed (als je iets vasthoudt dan druk je als het ware de bloedvaatjes leeg) en daardoor duurt het nog weer wat langer.

Na deze ingreep mag je dus op zich wel verwachten dat het relatief lang duurt voordat de hechtingen opgelost zijn; meer dan 40 dagen is wel wat lang, maar dus niet té lang. Zo af en toe zie ik mensen op mijn spreekuur waarbij de hechtingen na maanden nog niet verdwenen zijn; dat kan lastig zijn maar kan op zich geen kwaad.

Wat mij ook opvalt is dat een deel van de draad boven de huid komt. Meestal wordt met oplosbare hechtingen zo gehecht dat de draad helemaal niet, of alleen met het knoopje boven de huid komt. De hechtingen lossen alleen op als ze onder of in de huid zitten; de delen die je zo ziet zitten zullen dus nooit oplossen.

Op zich is de belangrijkste taak van hechtingen het bij elkaar houden van de wondranden totdat de wond genezen is; het soort hechting maakt daarvoor niet uit. Na 40 dagen mag je verwachten dat de wond echt wel geheel genezen is; op de foto ziet de wond er ook netjes genezen uit. Dat betekent dat de hechting eigenlijk geen doel meer dient en net zo goed verwijderd kan worden.
Daarom denk ik wel goed om het even door je huisarts te laten beoordelen. Meestal kan de hechting (of in ieder geval het irritante stuk) wel verwijderd worden; een restje zal dan in de loop van de weken vanzelf wel oplossen maar daar heb je dan waarschijnlijk geen/ veel minder last van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing