Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan nano zilver schadelijk zijn bij inwendig gebruik?

Ik heb vandaag van een acupuncturist een liter fles Nano Zilver meegekregen. Ging ervan uit dat dit geen kwaad kon. Nu lees ik dat het ook goede bacteriën dood...........en je er ook ziek van kunt worden. Ik kreeg het voor mijn allergische huiduitslag.
Wie o wie is deskundig op dit gebied en kan mij antwoorden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

(Bronvermeldingen volgen in de reacties onder dit antwoord.)

Nanozilver is verboden in de EU voor inwendig gebruik. Dat geeft al aan dat je het beter niet inwendig kunt gebruiken...
(Bron: EFSA - zie de complete bronvermelding in de reacties hieronder.)

Daarnaast zijn er strenge limieten gesteld aan de hoeveelheid zilver die vanuit verpakkingsmaterialen mag doordringen in voedsel. Dat mag per kilo maximaal 50 miljoensten (!) van een gram zijn. Ook die strenge limiet is bedoeld om ons te beschermen tegen de inname van zilver via onze voeding.
(Bron: EFSA - zie de complete bronvermelding in de reacties hieronder.)

De conclusie is dus dat je beter geen zilver kunt innemen. Het maakt niet uit of het gaat om zilverzouten, om colloïdaal zilver, of om nanozilver. Afhankelijk van de vorm van het zilver en de manier waarop het in je lichaam doordringt zijn de gevaren ofwel bekend en te groot, ofwel onbekend en is het dus te riskant om de gok te wagen.
(Bron: NIH, een organisatie die zich inzet voor alternatieve behandelwijzen - zie de complete bronvermelding in de reacties hieronde.r)

Met je gezondheid neem je geen risico’s. Ik denk dat je die fles (een hele liter maar liefst...) het beste maar kunt afgeven bij de apotheker voor vernietiging, of hem naar een innamepunt voor KCA (klein chemisch afval) kunt brengen.
(Bron: onder andere Science Direct, dat waarschuwt voor de gevaren van nanozilver in het milieu.)

Toegevoegd na 3 minuten:

Er zijn mensen die nanozilver gebruiken. Zij melden "uit eigen ervaring" dat het goed werkt en dat ze er geen nadelen van ondervinden.

Het eerste (dat het goed werkt) is naar alle waarschijnlijkheid het placebo-effect. Hoe sterker je ergens in gelooft, hoe groter de kans dat het helpt, en/of dat je denkt dat het helpt.

Het tweede geeft aan dat nanozilver, ondanks de giftigheid, in de normaliter gebruikte dosering niet *acuut* giftig is. Dat het niet *acuut* giftig is zegt echter niets over de giftigheid. Vergelijk het met roken: ook daarbij kun je jarenlang in de waan blijven dat er geen nadelen zijn, simpelweg omdat je de schade pas na vele jaren merkt. Met nanozilver is het waarschijnlijk hetzelfde, maar daarbij leggen de meeste mensen de link nog niet omdat de gevaren nog niet bekend zijn bij het brede publiek.

Cryofiel
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing