Ik heb laatst last gehad van slaapverlamming, ik ben erg claustrofobisch, ik durf niet meer te slapen. Wat moet ik nu doen?!
Ik krijg een paniekaanval als ik me niet kan bewegen. Ik durfde al niet echt onder de dekens te liggen, maar me niet kunnen bewegen voor 5 min... (het duurt gemiddeld 5 min) is nog veel erger. Ik heb gelezen dat je op je zei moet liggen, dat durf ik niet want als ik zo lig, voel ik me erg kwetsbaar. ik schrik heel snel van geluiden omdat ik óók als de dood ben voor dieven én voor demonen waarvan ik denk dat ze bestaan... ik kan dus niet in slaap komen, en ik durf het niet. Ik durf nu dus ook niet meer wakker te worden. Hoe kan ik van mijn slaapverlamming afkomen!? Please help, ik heb al 4 dagen niet geslapen...
Ga naar de huisarts. Deze kan je verwijzen naar een goede hulpverlener in de buurt.
Ik heb het ook wel eens,je kan niet bewegen,en je hoort en ziet allemaal rare dingen(hallucinaties,is niet echt!)
Ik concentreer me meestal op het bewegen van een voet,en dat lukt meestal wel.
Ik durf daarna uren niet te slapen en ik doe dan ook een lampje aan terwijl ik verder niet bang ben in het donker.
Een echte oplossing is er niet,uiteindelijk moet je toch slapen,misschien minder eng als je overdag een paar uur slaapt en er iemand bij je zit?
Dat je in ieder geval niet zo moe meer bent.
In je slaap droom je. In je droom maak je allerlei bewegingen. Als je in werkelijkheid zou uitvoeren wat je in je droom doet, dan heb je een groot probleem. Dus tijdens je droomslaap (REM slaap) zeggen je hersenen tegen je spieren: doe niks. Je spieren zijn dus in principe door je hersenen verlamd.
Je lichaam wordt niet in een keer plots wakker. Dat gaat geleidelijk. Als je wakker-worden fase dan een beetje overlapt met je droomslaap dan kan het zijn dat je spieren nog slapen en dus verlamd zijn. Dit geeft dan de zogenoemde slaap verlamming, wat heel erg beangstigend is. Er zijn een aantal risicofactoren voor slaapverlamming. Op je rug liggen is er hier inderdaad een van. Maar ook juist insomnia en het onderdrukken van slaap, stress, psychologische vermoeidheid, onregelmatige slaap.
Als ik je verhaal lees, dan zijn eigenlijk al deze factoren bij jou aanwezig. Je ligt op je rug, omdat je je niet veilig voelt op je zij (stress), waardoor je last krijgt van slaapverlamming (stress), wat resulteert in angst om te slapen (onderdrukken van slaap) dat resulteert in een onregelmatige slaap en lichamelijke en psychische vermoeidheid. Het zou dus best kunnen dat jouw angsten aan de basis liggen van deze slaap problemen. Ik ben geen expert in de neurologie of psychiatrie, maar ik denk dat er voor jou heel erg veel winst te behalen valt door contact te zoeken met de huisarts en hem dit verhaal voor te leggen en dan ook om doorverwijzing vragen naar een neuropsychiater of psycholoog zodat jullie samen kunnen kijken naar je angsten. En of dit eventueel ondersteund kan worden met medicatie, als ik me niet vergis worden er bij slaapverlammingen vaker antidepressiva voorgeschreven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.