Kun je in een overlevingssituatie overleven door andermans ontlasting te eten?
Het is een beetje smerige vraag, deze is al eerder gesteld met betrekking tot eigen ballast, maar niet tot andermans.
Stel je komt in een situatie waar geen eten is maar je hebt wel beschikking tot..
Kan dat je redding zijn of kun je er juist ziek van worden en het dus beter niet doen?
Maar als je sterft van de honger lijkt poep mij geen juist alternatief:
Je ontlasting bestaat voor ongeveer 1/3 uit onverteerd voedsel, 1/3 uit afgestorven darmcellen en 1/3 uit bacteriën.
Deze bacteriën zijn niet zozeer ‘gevaarlijke’ bacteriën, ze leven tenslotte normaliter in onze darmen. Het is echter de grote hoeveelheid bacteriën die er voor zorgen dat je er ziek van kan worden. Niet doen dus.
Nee. natuurlijk niet, maar wat nou als er niks anders is. (en wel water) Die 1/3 klopt niet:
Ongeveer 1/10 bacteriën, ..
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/83867-ontlasting-kleur-slijm-hoeveelheid-en-nog-veel-meer.html Onze spijsvertering is niet 100%, dus er blijft wel achter. Bacteriën en darmcellen zijn verteerbaar.
En uit een deel van slecht verteerbare stoffen zoals vezels is een 2e ronde nog iets te halen. De kans op buikloop e.d. lijkt me te groot om het zelfs in nood te proberen.
(maar niet de behoefte om hier naar te googlen voor meer info, ik verwacht dat ik een deel van de zoekresultaten niet wil zien.)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.