Vuil/uitwerpselen in wondjes: tetanus?
Vanmiddag ben ik een lekker eindje gaan hardlopen, daarvoor nog even mijn benen bijgewerkt met een scheermesje (blote benen onder mijn broek uit), nu snijd ik mezelf 9/10 keer met scheren en prikt het sowieso (misschien kleine snijwondjes waar geen bloed uit komt).
Toen ik ging hardlopen ben ik door een natuurgebied gewandeld. Het was erg drasserig (modder) en er lopen daar ook dieren los (koeien ofzo). Nu kan het zijn dat ik, behalve in de modder, ook in de uitwerpselen van die dieren ben gaan staan. Toen ik het gebied uit was, bleek ik nogal veel vuil op mijn benen te hebben gekregen.
Ik ben nu een paar dagen 19, werkt mijn tetanusinjectie nog? En zo nee: is het nodig om een nieuwe te halen?
Bij de volgende wonden moet een vaccinatie overwogen worden:
Bij een vieze wond
beet van een dier
de omstandiheden waar de wond is ontstaan. In een schone keuken geeft een diepe wond minder kans op besmetting dan een klein sneetje van een vies zakmes.
de behandeling van de wond, een wond die meteen goed schoongemaakt is, geeft ook minder kans op besmetting dan een wond waar niks aan gedaan is.
wanneer iemand voor het laatst is gevaccineerd. Is dit korter dan 10 jaar geleden, dan is er geen vaccinatie nodig. Is dit langer dan 10 jaar geleden dan is één vaccinatie nodig.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.