Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

geven gemasseerde littekens de uiteindelijke kleur aan?

Als je littekens een paar minuten masseert (om de doorbloeding te bevorderen) kleurt de huid van de littekens wit (althans bij een lichte huidskleur). Rode littekens zijn op dat moment bijna niet meer zichtbaar omdat ze even blank zijn als de normale huid. Is dit een goede manier om in te schatten hoe het uiteindelijke resultaat na herstel van 2 jaar is? Ik bedoel hier van die kleine krasjes die in de huid gelegen zijn, denk aan opengekrast worden door een kat en de streepjes willen maar niet verdwijnen. Dit gaat natuurlijk niet op voor grote verdikte littekens, maar ik denk dat de kleur van krasjes prima weg zal vallen en dat dit een manier is om het uiteindelijke resultaat te voorspellen. Of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
De littekens die ik heb zijn uiteindelijk allemaal wat wittig geworden
Ritsuka
9 jaar geleden
Ligt er ook aan hoe je huidskleur is. Vriendin van mij gaat vaak op zonvakantie en onder zonnebank, en heeft hele witte streep op haar knie, omdat een litteken geen pigment meer heeft. Ik ben heel bleek van mijzelf, en ik ben mijn littekens soms kwijt, omdat ze zo wegvallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfde verhaal ; zo ongeveer al mijn littekens - behalve die van de keizersneden - zijn uiteindelijk wit geworden. Net als striae, wat ook een soort littekens zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt er aan, de een geneest mooi, de ander niet, bij mij is het litteken van de blinddarmoperatie bijvoorbeeld niet meer zichtbaar, ik ben op mijn achttiende daaraan geopereerd en rond mijn twintigste was dat niet meer zichtbaar. Ook kattenkrabben van vroeger zijn niet meer zichtbaar, maar deze waren oppervlakkig. Kleine krasjes zijn wat anders dan een operatiewond, bij een operatiewond wordt keurig gesneden en daarna wordt de huid aan elkaar gehecht, deze wonden helen mooier dan ruw opengemaakte wonden, waarvan de randen vaak onregelmatig zijn, waardoor het niet mogelijk is netjes aan elkaar te groeien. Ook ligt het eraan hoe diep de wond is, diepere wonden waarbij de lederhuid is aangetast, genezen zelden mooi vanzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor deze nuttige bijdragen!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Nee, dat zegt helemaal niets.
Littekens worden vaak wat rood doordat de bloedvaten daar ter plekke wat uitgezet zijn; dit om voldoende bloed naar de wond te vervoeren voor de afweer en genezing. Door op het litteken te drukken druk je het bloed tijdelijk even weg waardoor die er dan bleek uitziet. Op een willekeurig ander stuk huid zal je hetzelfde zien als je erop drukt.
De uiteindelijke kleur van het litteken is niet te voorspellen. Soms zitten er nauwelijks pigmentcellen in een litteken waardoor die altijd bleek blijft, soms ontstaan daar juist meer pigmentcellen of ontstaat er meer pigment per pigmentcel waardoor het litteken juist donkerder kan worden, soms blijven er meer of wijdere bloedvaten achter in het litteken waardoor die roze/ rood wordt. Elke combinatie hiervan kan ontstaan en het uiteindelijke uiterlijk is afhankelijk van hoe het gecombineerd is.

Het zou dus prima kunnen dat het litteken uiteindelijk bleek blijft (hoe bleker je overige huid, hoe groter die kans is) maar dat is niet met zekerheid vooraf te voorspellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image