Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer spreek je van een eetprobleem?

Heb ik een eetprobleem?

Ik ben een meisje van 18 jaar, 1meter70 en 50 kilo 
Ik heb altijd al last ervan gehad dat ik moeilijk aan kan komen, en ben bijna altijd moe.  In het verleden aantal keren bloed geprikt hier is niets duidelijks uitgekomen.

Nu heb ik sinds kort dat ik eetbuien heb, ik kan dan alleen aan lekkere dingen denken en ga dan van alles eten. Snoep, chips en koekjes. Wel eet ik gewoon mijn brood en avondeten. 
Ik eet op school bijvoorbeeld zo een zak chips leeg na mijn brood.  Ik weet zeker dat het niet is dat ik wil aankomen, ondanks dat ik dat wel wil is dat niet de reden voor het eten.
Zelfs na het avond eten als ik genoeg heb gehad denk ik na 10 minuten alweer aan snoep.

Wat kan dit zijn? (Ik snap dat je bij twijfels naar de dokter moet; maar ik was benieuwd naar ervaringen of ideeën)

Toegevoegd na 17 uur:
Even een toevoeging:
Ik kots het absoluut NIET uit! En gebruik ook geen laxeermiddelen :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe is jouw zelfbeeld? Vind je jezelf mooi, of juist niet? Hou je al die extra calorieën binnen, of kies je voor laxeermiddelen, braken of veel bijvoorbeeld veel bewegen? Ik heb om de een of andere reden het gevoel dat je niet alles verteld.
Ritsuka
9 jaar geleden
Heb je bij je huisarts al vertelt over deze eetbuien? Misschien kan hij/zij je wel doorverwijzen naar een dietist, die kan je helpen met een goed eetschema. Misschien kom je wel dingen tekort en krijg je daarom extra honger.
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat eet je precies op een dag? Heb je dat al eens bijgehouden? Misschien eet je overdag gewoon te weinig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vriendin van mijn dochter/dochter van mijn vriendin is er precies zo eentje ; boomlang, graatmager, vreet als een bouwvakker, altijd in beweging, maar altijd moe, altijd last van haar darmen, en vrijwel alles wat ze eet is gewoon rotzooi ; snoep en kant&klaar-maaltijden en fastfood, en dan ook nog energy en alcohol drinken.
Geen énkele voedingswaarde. Zonder dat ze een eetprobleem of probleem met haar zelfbeeld heeft. Integendeel ; het is een ontzettend leuke, psychisch gezonde meid. Met inmiddels een ongezond 'verwend' eetpatroon.
Gezonde calorieën krijgt ze nog bij lange na geen 1000 per dag van binnen - ik denk nog niet de hélft - aan ongezonde komt ze een heel eind. Maar of ze de nodige 2000 haalt, dat betwijfel ik wel eens. Dus in totaal is het ook nog eens te weinig.
tinus1969
9 jaar geleden
Is je schildklier gecontroleerd? Mager en vreetbuien (zonder dat eten uit te kotsen) wijst op bv ziekte van Graves.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb alles eerlijk vertelt en ik verberg niks. Met mijn zelfbeeld is niets mis, ik vind mijzelf prima zoals ik ben. Ook maakt het me niet uit wat andere mensen van mij vinden. Diëtist heb ik helaas al geprobeerd. Schildklier kan ik wel eens laten onderzoeken. Ik heb via een app wel eens bijgehouden wat ik eet, en qua calorieën zat ik goed. En had dan de snoepjes weggelaten, dus het gewone eten.
Ritsuka
9 jaar geleden
" qua calorieën zat ik goed"
wat is volgens jou 'goed'? hoe weet je dat dit het juiste aantal kcal is voor jou?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat de diëtist mij heeft vertelt wat ik moest eten op een dag en hoeveel ik nodig had in calorieën enzovoort.
Ritsuka
9 jaar geleden
En hoeveel kcal is dat dan? Ik weet van mijzelf dat ik meestal rond de 2500 kcal nodig heb op een dag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik rond de 2000/2200 calorieën heb, is het goed
Ritsuka
9 jaar geleden
en je blijft op gewicht als je deze hoeveelheid eet. of is dat geteld zonder de snoepjes?
als ik kijk bij calculators, zetten ze mij vaak rond de 2200, maar ik weet dat ik gewoon meer nodig heb, en blijkbaar ook op gewicht blijf daarmee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2000-2200 is het gemiddelde voor een gezonde volwassen vrouw van 1,68 -nog steeds het gemiddelde ;-) - op goed gewicht een matig actieve leefstijl. Hoe actiever je bent - en hoe langer - hoe meer je "mag" hebben. En hoe dikker ; op mijn huidige gewicht met mijn huidige activiteitsniveau zou ik 2800 calorieën per dag mogen eten om op gewicht te blijven, waarvan al ruim 1700 puur voor "in leven blijven". Ik eet rond de 2200-2300 en val daarmee behoorlijk af. En dat is wat ik nodig heb om mijn streefgewicht te onderhouden, dus ik "dwing" mijn lijf zich aan die inname aan te passen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Als je na iedere avondmaaltijd of na iedere lunch een zak chips op eet of een pak koekjes of een zak drop, dan eet je of niet genoeg, of wat je eet is niet gezond voedsel of je hebt totaal geen zelfbeheersing.

Je hebt misschien geen eetprobleem, je eet wel je maaltijden, maar daarna ga je snoepen. Dan heb je een snoepprobleem en hoe vaker je dat doet of langer blijft doen, blijft lichaam schreeuwen om SUIKER en VET.

Probeer eens een maand niet te snoepen, maar normaal/gezond te eten [volkoren brood, gezond beleg - je mag 48+ kaas, dat is net dat beetje vet dat je wel mag ipv magere kaas, genoeg/veel groente en af en toe vlees en/of eieren [af en toe fruit kan ook].

Vergeet niet dat met een gezond lichaam naast de voeding ook een goede beweging belangrijk is. De vraag is dus of je aan sport doet? Iedere dag naar school of werk fietsen is een prima beweging, maar daarnaast kun je ook een sport beoefenen met andere mensen, een teamsport, dit is ook leuker. Doe dit een paar keer per week één keer is niet genoeg, 3 keer minstens zou goed zijn nu.

Houd dit een paar maanden vol, sporten bij voorkeur in de frisse buitenlucht en kijk dan naar je lichaam. Hoe is het veranderd, ben je in centimeters gegroeid of in kilo's, ben je steviger geworden? Als je beweegt en sport en gezond eet, kweek je spieren en dan word je so-wie-so zwaarder.

Wat je kunt doen als je trek krijgt en wilt snoepen, is snacktomaatjes eten of een rode paprika in stengels snijden [deze is ook zoet] een appel in parten snijden en naast je zetten en hiervan snoepen. Ik weet dat het helpt, ik doe het zelf. Je kunt hiermee variëren [radijs, bleekselderij etc.], maar je moet wel even in het beging doorzetten. Na een paar dagen is het weg die verleidelijke trek en heb je er geen last meer van. Probeer het maar.

Succes ermee!

Alles wat je zou willen snoepen, moet je de verpakking eerst bestuderen wat er precies in zit... het ergste is dat overal SUIKER in zit... en dat is vijand nr. 1... dus eerst goed lezen en dan pas besluiten wat je gaat doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt een eetprobleem op het moment dat "normale" maaltijden eten een probleem voor je is, waardoor je niet gewoon net als iedereen op drie maaltijden per dag en een paar kleine tussendoortjes kunt leven. Vooral als je je daarbij lichamelijk ook totaal niet fit voelt. Na jouw verhaal zou ik zeggen dat je wel een probleem met eten hebt, maar nog niet een eetprobleem waarvoor je in behandeling zou moeten.

Als ik je verhaal zo lees, zie ik een meisje voor me dat op het oog genoeg calorieën binnenkrijgt, maar die bevatten geen enkele nuttige voedingswaarde ; het is allemaal prut (voornamelijk snelle suikers). De een wordt daar moddervet van, de ander blijft broodmager - en jij hoort bij de tweede categorie, op het randje van ondergewicht. Dat zijn mensen die de suikers die ze binnenkrijgen meteen verbranden (vaak heel druk in hun gedrag) en niet opslaan. Logisch dus dat je daarna meteen weer honger hebt en een soort onverzadigbare "vreetmachine" wordt ;-)

En daarbij grijp je dus voortdurend weer naar nieuwe "brandstof" die je meteen verbruikt. En dan vooral voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze buitengewoon verslavend kunnen zijn ; suiker, zout, vet. Waarschijnlijk zit je aan tafel heel snel "vol"- terwijl de rest twee keer zo veel gehad heeft - en hoewel ik natuurlijk niet op je bord kan kijken, sluit ik niet uit dat het vooral de aardappels / rijst / pasta zijn die je wegwerkt, en je vlees en groenten bij voorkeur een beetje laat liggen. Naast moeheid vermoed ik dat je ook wel eens problemen zou kunnen hebben met je darmen.

Dit is een heel moeilijk patroon om te doorbreken. Belangrijkste is dat je alle snelle suikers zo veel mogelijk schrapt uit je menu ; dus geen snoep, koek, chips ed. (gewoon 1 keer per dag als "snack") maar volkorenproducten (en ook matig zijn met fruit). Met jouw gewicht zijn noten bijvoorbeeld uitstekende tussendoortjes. Ook moet je veel meer eiwitten (vlees, vis, kaas, eieren, zuivel) binnen zien te krijgen, want die heb je nodig om een beetje spiermassa op te bouwen. En als je trek hebt, kun je ongestraft en schier onbeperkt rauwkost eten.

De grap is dat dat precies is wat mensen met óvergewicht doet afvallen ; dat komt omdat het gewoon voor iedereen gezond eten is, waar je lichaam alle kanten op beter mee overweg kan. Jij kunt je alleen grotere porties en vooral meer noten permitteren, omdat je zeker tien kilo meer mag wegen dan je nu doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
zijn die tussendoortjes ook al verplicht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reactie! Ik eet juist liever vlees dan aardappels, en eet normale porties. Niet veel minder dan de rest aan tafel en dat zijn grote eters. Bedankt voor de tips
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image