Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe vergroot ik mijn stemvolume?

Ik heb een zachte stem, en studeer voor kleuterjuf.
Ik merk echter dat ik niet voldoende volume kan produceren om in het drukke klasgejoel mezelf verstaanbaar te maken.
Ik zoek daarom een oplossing om mijn stemgeluid sterker te maken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ga eens een keer naar een logopedist.

Als je echt graag juf wilt worden zou ik de kosten voor een aantal professionele tips er zeker voor over hebben
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mee eens! Een logopedist kan je hierbij helpen. Heb je geen logopedie in je opleiding?Bij ons was dat een vak, en de logopediste die dat vak gaf, was ook beschikbaar voor tips, en zelfs een aantal therapiesessies.
Het effectiever gebruiken van je stem wordt onder meer geleerd aan acteurs en mensen die voor hun werk regelmatig groepen mensen toespreken. Cursussen en workshops kun je dan ook het beste in die richting zoeken: acteerlessen, workshops of trainingen voor 'public speaker', 'spreken voor je werk', presentatie- of stemtraining, etc.

Wat je onder meer zult leren, zijn technieken voor stemprojectie. Daarbij gaat het er om dat je meer ruimte vult met je stem. Dit doe je bijvoorbeeld door je in gedachten te richten tot de mensen op de achterste rij van een zaal, door vanuit je buik te ademen, meer lucht te gebruiken tijdens het spreken en je mond goed open te doen zodat je zowel je mond- als borstholte gebruikt als klankkast.

De meest geschikte aanpak is afhankelijk van jouw specifieke probleem. Als je gewoon niet gewend bent om je stem wat luider te laten klinken, kun je bijvoorbeeld ook beginnen met zanglessen of je aansluiten bij een koor. Je leert dan vanzelf wat technieken om je stem beter te laten klinken. Door regelmatig te zingen train je bovendien je stem zodat je minder snel schor wordt.

Soms ligt er een bepaalde verlegenheid aan ten grondslag. Dan kan het goed zijn om uit te zoeken of daar een specifieke oorzaak voor is of dat je gewoon wat meer 'durf' moet ontwikkelen om te spreken. Dan is 'doen' vaak de beste manier, en je zou jezelf dan een zetje kunnen geven door bijvoorbeeld bij een toneelgezelschap te gaan. Misschien is er zelfs wel een groep bij jou op school. Duidelijk spreken móet op den duur gewoon als je op een podium staat, dus de kans is groot dat je dat vanzelf gaat doen. Een goede regisseur kan je bovendien ook helpen met stemtechniek, maar helaas zul je die veelal niet vinden bij amateurgezelschappen. Daarvoor kun je beter acteerléssen nemen.

Als je meer technische adviezen nodig hebt, zoek dan een stemcoach en ga daarmee aan de slag. Dat kost misschien wat meer, maar als je daarmee je doel bereikt heb je er je leven lang plezier van.

Tenslotte denk ik dat het ontwikkelen van een goede spreekstem niet voor iedereen haalbaar is. Naast eventuele medische problemen (longziektes, afwijkingen in mond- en keelholte) is er een groep mensen die gewoon een erg zachte stem heeft en ondanks training weinig volume kan maken. In dat geval kun je andere methoden gebruiken, zoals een kleine (school)bel om de aandacht te vragen en de klas tot stilte te manen. Je zult zelf moeten zoeken naar een manier die bij je past.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image