hoe leer ik sneller beslissingen nemen?
ik moet een moeilijke beslissing nemen. Ik ben na jaren wachttijd weer lid van een fanfare . De werking is echter sinds kort veranderd en het blijkt van een veel hoger niveau dan voordien. Elke week leren we een ander nummer, vele nummers zijn moeilijk en ik geraak er niet om zoveel te oefenen dat ik "mee" ben. Bovendien speelde ik vroeger basdrum en nu accordeon, wat toch wel iets anders is...
Ik heb dit gemeld aan de verantwoordelijke, en die vraagt me terecht om te melden als het niet zou lukken. Het heeft niet zoveel haast zegt hij, maar ik begrijp dat de man mogelijk nog een andere accordeonist moet zoeken als ik afhaak.
Ik zit compleet in stress doordat het niet vlot (ik heb nu over twee dagen zes uren gerepeteerd voor één nummer). Maar aan de andere kant wil ik ook niet opgeven en denk dat ik mijn muziekkennis terug zal kunnen aanscherpen door deel te nemen. Maar als ik wil deelnemen moet ik al de rest voorlopig laten vallen: niet meer verder renoveren, mijn huishouden op laag pitje, stoppen met mijn kortverhaalbundel enz... en dan is het nog bijlange niet zeker of het me zal lukken om de partituren onder de knie te krijgen.
Ik vraag uiteraard niet wat ik moet beslissen, dat kan niemand in mijn plaats weten. "Praat er me iemand over", daar geloof ik dus niet in.
Ik vraag wel tips over hoe ik hier op redelijke termijn zou kunnen beslissen en een beslissing kan nemen waar ik ook nadien nog achter sta.
"Een fanfare (uit het Arabisch: 'fanfar') is een muziekensemble dat bestaat uit koperblazers en slagwerk, aangevuld met saxofoons." Maar goed, daar gaat het niet om bij deze vraag.
Het punt met beslissen is dat meestal aan elke keuze voor- en nadelen zijn verbonden. Je wil wel die voordelen, maar je twijfelt omdat je niet kan inschatten welk nadeel je het best kan pikken.
Ik kan me voorstellen dat bij minder emotioneel geladen beslissingen (bv. twijfel tussen 2 automerken) een lichte dronkenschap soms kan maken dat je een knoop doorhakt. En de volgende dag misschien nog altijd denkt "oeioeioei" (zoals iedereen die twijfelt, eenmaal een beslissing ben je toch nog niet zeker of deze echt de juiste was) .
Maar dat je toch in ieder geval in staat was de knoop door te hakken, iets wat toch moest gebeuren.
Ik persoonlijk heb geen goede ervaringen met kiezen onder invloed, want de volgende dag voel ik me dat echt beroerd omdat ik dan nog meer twijfel of ik het juiste heb gekozen. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.
Allemaal fanfares zoals we ze in Nederland ook kennen. Een dweilorkest is het volgens dezelfde problematiek ook net zo hard niet. Wiki:
Een dweilorkest of dweilband is een muziekkapel bestaande uit blazers en slagwerkers. Een dweilorkest is eerder een verkleinde fanfare. Waar de propere fanfare en die liveisgreat instrumenten toe hebben gevoegd die in beide niet thuis horen (volgens de definities).
de vraag is hoe ik sneller beslissingen kan leren nemen :-).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.