Kan je spiermassa toenemen met een negatieve energiebalans?
Ik wil de komende weken 2 kilo vet kwijtraken (ik ben niet te dik, ik heb gewoon een klein buikje) om mijn wasbordjes wat beter zichtbaar te maken. Ik heb een energiebehoefte van ongeveer 2300 kcal en ik ben van plan dagelijks 500 kcal kwijt te raken (dus max. 1800 kcal per dag eten). Ik vroeg me af of het met dit dieet mogelijk om spiermassa te kweken. Ik doe sinds kort drie keer per week aan krachttraining en ik neem dagelijks ook twee eiwitshakes om in mijn eiwitbehoefte te voorzien. Verlies ik dan nog steeds spiermassa met die 500 kcal verlies per dag? Het doel is op zn minst om mijn spiermassa te BEHOUDEN, maar als ik ook kan KWEKEN versnelt dit het proces een beetje. Ik wil dus gewoon weten of je met een negatieve energiebalans altijd spiermassa verliest, of dat je ook misschien spiermassa kan kweken. Ook misschien belangrijk: ik doe verder niet aan cardio of een andere sport, dus ik belast mijn lichaam niet met intensieve inspanning, mede omdat dit spierafbraak veroorzaakt tijdens een dieet.