Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Minimaal 2 liter water per dag wordt aanbevolen, is het slechter voor je als dit limonade word?

Water vind ik vrij snel al minder 'lekker' worden om dit vaak te drinken, waardoor ik er tegenop ga zien. Als ik bij het water wat siroop toevoeg, vind ik het wel prima om te blijven drinken.

Maakt dit uit voor je dagelijkse inname dat er siroop bijzit, of is 2l limonade per dag ook goed voor je dagelijkse hoeveelheid water?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Dat is slechter voor je vanwege de suiker (of de zoetstoffen), maar voor je totale vochtinname maakt het niet uit of je water, ranja, koffie, frisdrank, thee, melk, soep, bier of waterijsjes binnenkrijgt. Twee liter is twee liter. Het zijn de eventuele toegevoegde stoffen in dat vocht die slecht of minder gezond voor je kunnen zijn.

Al je vocht uit alcohol halen is echter niet zo slim ; alcohol onttrekt namelijk vocht aan je lichaam, waardoor je toch nog kunt uitdrogen. Mar ranja kan wat dat betreft weinig kwaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hangt er van af wat voor siroop je dan bedoelt...

Indien je bijvoorbeeld voor de smaak wat rozenbottelsiroop aan je water toevoegt, krijg je daarmee wel weer wat extra vitamine C binnen...

De meeste siroop in de supermarkt zit helaas vol met toegevoegde suikers, en dat maakt je water echt niet gezonder...

Stel dat jij in een woestijn ligt te creperen van de dorst, en dan komt er iemand langs. Wat is dan het eerste wat je met een droge keel probeert te vragen? Water? Bier? Wijn? Siroop?

Ik denk dat je om het eerste (water) zal vragen. Je weet uit een soort van instinct heel goed wat het beste voor je is.

Maar hiermee zeg ik niet dat in dit geval bier, wijn of siroop niet levensreddend zou kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"slechter"... men gebruikt en vooral misbruikt dat woord continu.

Kijk, elke mens heeft zijn metabolisme en je hebt periodes van groei en je hebt periodes van stagnatie en zelfs aftakeling.

Een lichaam heeft energie nodig en ook veel water, net zoals bomen zelfs, maar wij hebben er meer nodig omdat wij, in tegenstelling tot bomen, meestal ook veel rondlopen.

En hoe meer en wilder je rondloopt, hoe meer voeding je nodig hebt.

Twee liter water per dag, je krijgt dat al binnen via aardappelen (kook je in water, die nemen dat op), maar ook weer in de groenten en zelfs vlees bevat vrij veel water. Koffie bij boterhammen 's morgens en "elk dag een glas melk" was lang ook de slogan.

Dus, geen enkel probleem met water en wat daar dan ook in zit, als je dit van kleinsaf gewoon was en je lichaam daar gewoon mee om kan.

Empirisch kun je het gewoon ook testen: Je drinkt fruitsap of zelfs coca cola met een gigantisch waarde aan suiker, en je zult zelf wel merken dat die suiker snel verteert en 'verbrandt' wordt, maar 's nachts zul je met een droge keel wakker worden als je ervoor veel fruitsap dronk, dus het tegeneffect kan zijn dat je dan wel zin krijgt in water om je... suikerverbranding te blussen.

Ideaal is dat je beweegt naargelang je eet en minder omgekeerd denkt: "Ik ga straks wel lopen..." is slechter dan de telefoon nemen en een vriend meepakken en meteen je sporttenue aantrekken of te gaan skateboarden, schaatsen, fietsen, of "Kortrijk stad gaan veroveren" zoals ik elke zaterdagmorgen met mijn kids deed terwijl mijn vrouw ging werken (met milkshakes er tussendoor en veel suiker en toen werden ze nooit dik).

Je lichaam moet vooral omzetten en een simpele truc is bijv. meten hoeveel je weegt voor eten/drinken en erna (bij mij kan dat snel 1,5 kg schelen maar mijn gestel kan probleemloos 18 uren zonder eten als ik doorwerk en niet aan eten denk en daarna probleemloos ook desnoods morgenmaal en middagmaal en avondmaal in 1 X binnen kan werken), en dan ook per dag kijken of je elke morgen redelijk stabiel blijft (winter/zomer verschil, ook weekend/weekdag verschil).

Met deze 'metingen' kun je dan zelf ondervinden of je wel verwerkt wat je binnen speelt. Dat is het belangrijkste.

"slecht" is wanneer je lichaam "slechtheidssymptomen" geeft: kater, overgeven, pijn aan je buik, langdurige vermoeidheid. En dan moet je experimenteren om het verschil te vinden. Dat doe ik al heel mijn leven overigens...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing