Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Een positive houding kan op zich niet nadelig zijn.

Maar als jij door jouw voortdurende optimisme de realiteit uit het oog verliest, dan kun je in problemen komen.

Verwar een positieve houding niet met goedgelovigheid.

Uiteindelijk moet je wel realistisch omgaan met wereld om je heen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een consequent positieve houding kan, denk ik, niet negatief uitpakken.

Stel dat ik met een consequent positieve houding zou geloven dat ik zal worden aangenomen bij mijn droombaan, maar uiteindelijk word ik afgewezen. Dan zóú je kunnen zeggen dat dit een grotere teleurstelling is dan wanneer ik er met een negatieve of neutrale instelling tegenaan had gekeken, maar als mijn houding echt consequent positief is zal ik juist beter met de teleurstelling om kunnen gaan.
Dan zou ik er met een glimlach in kunnen geloven dat het anders vast toch geen leuke baan geweest zal zijn en er vast veel mooiere kansen zullen komen.

Toegevoegd na 47 seconden:
En zelfs áls die mooie kansen en dergelijke heel lang niet zullen komen, zal ik met een positieve instelling veel beter in de ellende staan. Ik zal er dan minder gauw ziek van worden, ik zal het geestelijk beter aan kunnen, etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan.
Mensen kunnen van je positieve houding gaan profiteren.
Als je die positieve houding altijd hebt, heb je daarmee een verwachtingspatroon gecreëerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt maar Nee zeggen moet je leren want dat past in eerste instantie vaak niet bij een positief iemand :-( helaas door schade wijsgeworden.
Neen.
Een positieve houding is een goede eigenschap, ik hou
van dat soort mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. als het een kunstmatige positieve houding is, kan het je energie kosten. Dan moet je iets 'in stand houden'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker

bij mijn op het werk ,staat een jongen met adhd en helpt graag mee

maar ze profiteren van hem,laten hem het rotste werk doen en zelfs na het vegen,moet hij de stoffer en blik pakken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, mits het je EIGEN positieve levenshouding is. En dat betekent beslist niet dat je altijd ja moet zeggen of het iedereen naar de zin moet maken ; dat zal ongetwijfeld vroeg of laat tegen je keren, waardoor je er uiteindelijk doodongelukkig van kan worden of gebukt kunt gaan onder je plichtsbesef. Dat heeft niets met een positieve houding te maken, eerder met onzekerheid of de angst niet aardig gevonden te worden.

Een positieve houding is in alle mensen het goede willen zien. Het glas dat altijd nog halfvol is of in elk geval nog de bodem nat heeft. Dat achter de wolken altijd de zon schijnt, en dat je vanaf het dieptepunt alleen nog maar omhoog kunt. Dat elk nadeel zijn voordeel heeft, en dat uit alle ellende uiteindelijk ook weer iets goeds voortkomt. Dat niets gebeurt zonder reden maar dat je er altijd minimaal een les uit kunt halen. Dat elke tegenslag ook een verrijking van je leven kan zijn. Dat inspanning altijd loont en niets volledig nutteloos is , al is het verband soms 1 op 1 wat moeilijk te zoeken. Dat alles wat er gebeurt in je leven je uiteindelijk vormt en maakt tot wie je bent en daarom altijd uiteindelijk goed is.

Wat natuurlijk niet wil zegen dat mensen met een positieve levenshouding niet ook wel eens flink de balen in hebben of stevig lopen te mopperen hoor ; het zijn ook maar mensen. Maar uiteindelijk zoeken ze altijd weer het positieve, zetten de schouders er onder en roeien met de riemen die ze hebben. Elke grijze wolk heeft een gouden randje ; dat besef kan nooit tegen je gaan werken. In tegendeel ; het houdt je vaak juist op de been.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je onder een positieve houding verstaat.
Als je ook de vervelende dingen in het leven accepteert als iets dat er nou eenmaal bijhoort, en gewoon weer doorgaat, en ook van de vervelende dingen de positieve bij-effecten kan zien, is er denk ik geen nadeel.

Maar als je per se wil dat alles positief is, en alle pijn, verdriet etc ontkent, niet wilt voelen, en jezelf niet toestaat af en toe even echt de pest erin te hebben.... als je de vervelende kant ontkent en wegduwt, heeft dat zeker nadelen denk ik. Het is gezonder om je problemen te aanvaarden en waar nodig op te lossen, dan te doen alsof het niet bestaat.

Hetzelfde geldt voor een naief-positieve houding. Ontkenning van het feit dat mensen ook verdomd asociaal en gemeen kunnen zijn, en maar blijven denken 'als ik maar open sta voor diegene, zal hij/zij kiezen om goed te doen', kan onveilig zijn. Dan kunnen er mensen zijn die misbruikt maken van dat vertrouwen.

En als je bij alles alleen maar denkt dat het zal lukken, ook als dat totaal niet realistisch is, dan kan je veel tijd en energie stoppen in projecten die veel te wenig kans hebben om te mislukken. Altijd denken dat alles goed komt, is niet reeel. Overigens wel als je 'alles komt wel goed' denkt in de zin van 'ook als het mislukt, ga ik niet dood, en probeer ik gewoon iets nieuws'.

En bij positiviteit zit vaak dat mensen denken dat alles in het leven maakbaar is, en denken dat zij zelf gefaald hebben als iets niet lukt, terwijl nou eenmaal niet alles altijd lukt, hoe hard je ook je best doet, de omstandigheden laten niet altijd alles toe. En die manier van positiviteit is niet zo goed voor je, dat kan je zelfvertrouwen enzo flink aantasten.

Maar het probleem ligt dan uiteraard in de naieviteit, of in het ontkennen, maar ik zie wel dat het vaak voorkomt in combinatie met positiviteit, en ook regelmatig voortkomt uit die positiviteitsgedachte. Dus ik vind dat dat er toch wel bijhoort.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, jij bent altijd positief.

Voor anderen misschien wel, maar daar merk jij niets van (je bent immers positief).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image