zijn vroege pubers vaak wat kleiner als volwassene?
ik ben zelf een vroege puber (man), ik begon al heel vroeg met puberen, op mijn 10e was ik bovengemiddeld groot (waarschijnlijk de groeispurt) en ik had als eerste van de klas al een snor, okselhaar, beenhaar en op mijn 13e/14e begon er al een sikje te groeien. nu ben ik echter kleiner dan gemiddeld (173 cm). mijn broertje (latere puber) heeft dit juist andersom en is langer dan mij. is het normaal dat ik slechts de 173 cm heb bereikt? rond mijn 13e/16e at ik namelijk een stuk slechter, sliep ik wat slechter en ben ik ook wat afgevallen. wel heb ik van de ggd gehoord dat mijn groeispurt al op mijn 13e/14e was afgelopen. op het moment dat ik werd ongezonder werd dus. met ongezond bedoel ik slecht slapen en vaak friet eten omdat ik bijna alleen dat lustte. aan frisdrank, alcohol of sigaretten heb ik nooit gedaan. daarnaast lijk ik sprekend op mijn moeder van 160 cm en mijn broertje sprekend op mijn vader van 177 cm.
Een citaat van je uit cafee: " ik ben aan de kleine kant en vind het moeilijk om tegen mensen op te kijken als ik tegen ze praat. ik voel me er erg onzeker bij en zou daarom graag 5 cm groter willen zijn om wat zekerder te zijn over mezelf. constant tegen iedereen opkijken geeft een minderwaardigheidsgevoel" . Je vind het lastig dat je 2 cm kleiner dan je broer en vader bent. Dat noem je dat je tegen mensen moeten "opkijken" . Ik heb de proef op de som genomen, en wanneer mensen tot 15 cm groter zijn, hoef ik niet tegen ze "op te kijken", dwz dat ik mijn nek niet naar achteren hoef te bewegen.
ik sliep wel slecht dankzij mijn smartphone die me s'nachts wakker hield. al met al heb ik twijfels of het mijn schuld is dat ik niet zo groot ben. ik ben in de ochtend 173,8 cm en mijn ouders zijn ongeveer 177 cm en 159 cm. daarnaast puberde ik ook vroeg, ik had op mijn 10e al puisten en was 4 cm groter dan het gemiddelde toen. zou mijn best wel ongezonde leefstijl in mijn tienerjaren me dan toch kleiner hebben gemaakt?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.