Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom houdt bijna iedereen een muis met zijn/haar rechterhand vast?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Omdat de meerderheid van de bevolking rechtshandig is.
Mocht iemand nu linkshandig zijn, dan hoeft diegene alleen maar de muis aan de linkerkant van het toetsenbord te plaatsen. (En een linkshandige muis aanschaffen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat de vorm van de muis daarop ingesteld is. Ik heb het de eerste tijd wél met de linkerhand gedaan, maar kreeg daar toen RSI van in mijn linkerduimmuis. Toen werd ik gedwongen om het met de rechterhand te leren doen, en nu wil ik niet anders meer. Het voelt niet prettig aan in de linkerhand, je moet de muis schuin vasthouden om de knoppen goed te kunnen bedienen. En het is lastig in samenwerken, omdat het ding dan telkens weer naar de andere kant moet worden gezet.
Amadea
10 jaar geleden
Om dezelfde reden dat bijna iedereen schrijft met de rechterhand. Je fijne motoriek zit in die hand en dat heb je ook nodig voor het bedienen van een muis. Probeer het maar eens met je andere hand en je voelt dat het niet goed voelt. En het heeft ook iets met intuïtie te maken, je hebt als klein kind voor een kant gekozen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat dat is omdat de meeste mensen rechtshandig zijn is evident. Daarnaast zie je ook een hoop linkshandigen die rechts muizen. Waarschijnlijk een gevolg van opgroeien in een gezin waarin iedereen rechtshandig is en men niet weet van linkshandige/symmetrische muizen of daar niet aan wil beginnen. Zo leren linkshandigen vaak bedoeld of onbedoeld rechtshandig te muizen. Aangezien muizen niet zo lastig is als schrijven gaat dat vaak vrij snel goed.

Later is dat vaak weer handig aangezien bijna overal rechtshandig muizen gebruikt worden, muizen recht liggen etc. Linkshandige muizen zullen ook wat duurder zijn en minder te verkrijgen. Eenmaal gewend rechtshandig te muizen is er geen reden meer om linkshandig te gaan, andersom zelfs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing