Wat is vermoeiender, een berg beklimmen of een berg afdalen?
Ik bedoel dan te voet (via een pad) een berg omhoog lopen of naar beneden lopen.
8.1K
8.1K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk dat het weinig verschil maakt. Bergopwaarts moet je bij elke stap je been extra heffen om een goede voetafwikkeling te hebben en zul je kleinere stappen zetten. Bergafwaarts daarentegen moet je bij elke stap je lichaam opvangen in je knieen. Wel zijn je stappen vaak groter als bij bergopwaarts gaan, waardoor ik denk dat het per kilometer bergopwaarts uiteindelijk zwaarder is als bergafwaarts, maar dat het weinig uitmaakt of je een halfuur bergopwaarts wandelt of bergafwaarts.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ligt er denk ik aan welke spieren het best getraind zijn.
Hoe zwaar iets is hangt namelijk niet alleen af van hoeveel energie je natuurkundig gezien nodig hebt, maar ook van de getraindheid van je spieren.
Voorbeeld: een gewicht van 10 kg optillen is veel zwaarder wanneer je dat doet met een ongetrainde spier dan wanneer je dat doet met een getrainde spier. Terwijl het natuurkundig geen fluit uitmaakt.
ronron1212
9 jaar geleden
Een berg beklimmen is zwaarder dan hem afgaan. ik weet dat uit ervaring doe dat namelijk al jaren.
Amadea
9 jaar geleden
Mijn ervaring is dat klimmen minder vermoeiend is dan dalen. Dat heb ik tijdens al mijn bergwandelvakanties zo ondervonden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind afdalen vermoeiender. Niet omdat het zwaarder is of meer energie zou kosten, maar omdat ik bij afdalen (voorwaarts lopend over een pad) andere spieren aanspan welke ik veel minder vaak gebruik als bij vlak lopen en klimmen.
De spieren dus waarmee je jezelf afremt als je tot ineens stilstand moet komen op een vlakke weg.En deze zijn minder getraind.
Bij echt bergklimmen, met touwen ed. ligt het uiteraard anders.
De spieren dus waarmee je jezelf afremt als je tot ineens stilstand moet komen op een vlakke weg.En deze zijn minder getraind.
Bij echt bergklimmen, met touwen ed. ligt het uiteraard anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@reinier, dat is helemaal waar wat je zegt. De vermoeidheid bij afdalen ontstaat door het afremmen waardoor de knieën de schokken moeten opvangen. Dat moet men proberen af te leren door iets verder vooruit te kijken en een verende techniek aan te leren. Het afremmen heeft meestal te maken met angst om te snel te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ JoanDArc en @reinier
Kun je dit niet gewoon vergelijken met een trap oplopen of omdraaien en weer naar beneden lopen.
Wanneer je geblesseerd bent, is de trap omlaag veel zwaarder/pijnlijker dan de trap omhoog.
Ik heb het over een gewone trap in een huis/portiek.
Kun je dit niet gewoon vergelijken met een trap oplopen of omdraaien en weer naar beneden lopen.
Wanneer je geblesseerd bent, is de trap omlaag veel zwaarder/pijnlijker dan de trap omhoog.
Ik heb het over een gewone trap in een huis/portiek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jodokus52. Die vergelijking kun je wel een beetje maken, maar dan moet je je wel een trap voorstellen waarvan de treden niet mooi horizontaal liggen maar ook nog wat schuin naar beneden....zodat je bij elke stap naar beneden moet oppassen dat je voet niet naar voren wegglijdt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jodokus, Doordat je pijn hebt, gaat het naar beneden moeizaam en krampachtig. Je hebt het dan over abnormaal afdalen waarbij iemand zichzelf steeds afremt, doodvermoeiend en verkeerde techniek, om wat voor reden dan ook.
Voor trittsichterheit zal men jong moeten beginnen. Natuurlijk, als men geblesseerd is, staat de trittssicherheit op een laag pitje.
Wij gebruiken nooit nordic walking stokken, die zijn niet voor bergwandelen bedoeld. Er blijkt zelfs dat het gebruik hiervan je evenwichtsgevoel vermindert.
Bij stijgen is men verplicht steeds het volle gewicht omhoog te duwen anders kom je niet hoog, dat kost kracht, te meer als men geen regelmatig tempo aanhoudt. Als men afdaalt is de truc dat men al aan de volgende stap begint, net voordat men de andere voet voluit heeft belast. Het is schriftelijk moeilijk uit te leggen.
Voor trittsichterheit zal men jong moeten beginnen. Natuurlijk, als men geblesseerd is, staat de trittssicherheit op een laag pitje.
Wij gebruiken nooit nordic walking stokken, die zijn niet voor bergwandelen bedoeld. Er blijkt zelfs dat het gebruik hiervan je evenwichtsgevoel vermindert.
Bij stijgen is men verplicht steeds het volle gewicht omhoog te duwen anders kom je niet hoog, dat kost kracht, te meer als men geen regelmatig tempo aanhoudt. Als men afdaalt is de truc dat men al aan de volgende stap begint, net voordat men de andere voet voluit heeft belast. Het is schriftelijk moeilijk uit te leggen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.