Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom warmt mijn lichaam zo langzaam op?

Als ik in de kou gelopen/gefietst heb en ik kom thuis, dan duurt het vaak wel twee uren voor ik weer opgewarmd ben.
Zelfs als ik warm onder de dekens bij de verwarming ga liggen, blijft m.n. mijn onderlichaam geruime tijd koud.

Komt dit door een slechte doorbloeding, of heeft het een andere oorzaak? En wat kan ik hier eventueel aan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ook. Verwarming, dekens, kruiken, als ik het echt koud heb gekregen doen die weinig.
Het warm krijgen van binnenuit helpt bij mij het beste: flink bewegen dus. Opdrukken of buikspieroefeningen maken mij altijd redelijk snel weer warm, omdat die zo inspannend zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het is normaal hoor. Je bent dan licht onderkoeld geraakt, en in het lichaam trekken de buitenste (en kleinere)bloedvaten zich samen om de warmte binnen te houden. Tegelijkertijd maakt dit seintje je bewust van het feit dat je het koud hebt, en dat je op moet warmen. Maar omdat er weinig bloed door de oppervlakte en de uiteinden van je lichaam stroomt, duurt dat langer. En je blijft je koud voelen, totdat alles weer normaal doorstroomt, en je voeten en handen weer warm zijn.

Dit is een beveiligingssysteem van het lichaam.
Stel je voor dat je heel snel op zou warmen of af zou koelen...dan zou de temperatuur van je lichaam constant sterk schommelen. wat niet goed is voor je organen en weefsels (vooral voor je hersenen) en zou je veel eerder gevaarlijk onderkoeld of oververhit zijn...

Wat je er aan kunt doen? Bewegen (in een warme omgeving)... zodat je bloedsomloop zo snel mogelijk weer flink op gang komt... wat springen is beter dan met een kruik onder een deken kruipen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien de leeftijd?
Ik wil je niet beledigen en ik weet niet hoe oud je bent, maar naar mate je ouder wordt krijg je meer last van zulke kwalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In die leeftijdscategorie ben ik nog niet beland, dus daar zal het niet aan liggen, haha.
Hoe dan ook hartelijk dank voor je reactie! En ik beschouw het geenszins als beledigend hoor.
Je lichaam reageert op kou door de haarvaatjes dicht te knijpen. Zo verlies je minder warmte, maar als het warm wordt, wordt je lichaam ook minder snel weer warm. Een warme douche helpt dan goed of flink bewegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartelijk dank voor je inhoudelijke antwoord.
Normaalgesproken warm je jezelf op tijdens een activiteit in de kou. Dat doe jij blijkbaar niet, en dan zou het zomaar kunnen dat je een ijzertekort hebt.
Ik adviseer je om even via de dokter te gaan en te vragen of hij je bloed wil testen op HB gehalte.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Neem een warme douche als je thuiskomt, daar warm je zeker van op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image