Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan ik geen tablet slikken, maar spuug ik het uit?

Ik kan geen tablet slikken; ik kan wel normaal eten en drinken..
Wie weet misschien wel waardoor het komt, en wat ik eraan kan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
767

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de eerste plaats is het natuurlijk zo dat je voedsel eerst fijnkauwt voordat je dit doorslikt en met tabletten is dit vaak niet mogelijk. Bovendien is het ook het idee vantevoren al, je hebt zo'n grote tablet of capsule in je hand en denkt van moet ik deze door gaan slikken?
Je hebt vantevoren dus eigenlijk al een soort reserve, wat maakt dat je de medicatie niet weggewerkt krijgt. En dan is het ook nog eens zo dat tabletten nou meestal niet zo lekker smaken. Neem nou bijvoorbeeld paracetamol. Getver!
Wat je eraan kunt doen:
De medicatie innemen met iets wat glijdt, bijvoorbeeld yoghurt of appelmoes (als dit toegestaan is, sommige medicijnen mag je b.v. niet innemen met melkprodukten).
De medicatie fijnkauwen of in stukjes breken, als dit mag en dan innemen met water. Dit kun je bijvoorbeeld doen met paracetamol. Het maakt het slikken makkelijker, maar is wel vies. Snel doorslikken dus. Paracetamol kun je trouwens ook prima oplossen in wat water.
Als je een capsule door moet slikken, valt er niets te kauwen, dus dan kun je misschien proberen wat voorover te hangen en de capsule in te nemen met een flinke slok water.
En lukt het helemaal niet, dan kun je ook de apotheek vragen of de medicatie er ook in een andere vorm is.
Bijvoorbeeld in zetpilvorm, vloeistof of een vervangend medicijn (wat makkelijker slikt).
Succés ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mijn dochter had ook het probleem dat ze geen tablet kon doorslikken. Bij een capsule kregen we het advies om eerst een slokje water te drinken en dan de capsule in de mond en met water doorslikken ( het glijd dan makkelijker doordat de keel vochtig is) en met andere tabletten, oplossen in water of kapot kauwen. Hopelijk werkt het bij jou ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wel normaal kunt eten, is het angst. Je kunt oefenen met snoepjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat helpt is rechtop gaan staan tijdens het doorslikken. Kin een beetje vooruit en omhoog. Dat maakt de weg die de pil moet gaan makkelijker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb daar ook last van gehad. Volgens mij heeft het te maken met de angst je te verslikken. Wanneer ik de tablet in neem met een lepel vla (de tablet op de vla leggen), lukt het meestal wel omdat ik de tablet dan niet zo op mijn tong voel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding