Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

10 Mensen bij ons in de straat hebben momenteel kanker. De straat heeft maar 30 huizen, is het aantal patiënten hoog?

In verhouding?

Toegevoegd na 1 minuut:
De leeftijd is gemiddelt niet hoog...

Toegevoegd na 9 uur:
10 recente gevallen(1-3 jaar tijd), vaak verschillende soorten kanker. Als ik eerde gevallen erbij reken kom ik wel op het dubbele uit. Bijvoorbeeld bij ons in het rijtje zijn bij 4 huizen op een rij bij de vrouwen borstkanker geconstateerd. (wel bijna allemaal een andere soort). In 2 jaar tijd. 2 van 40 jaar, 1 van 65, en 1 van 70. Ook is er bij een jongen van mijn leeftijd, (16), de ziekte van Hotkin gevonden.

Toegevoegd na 9 uur:
*hodgkin

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben ze allemaal recent kanker of gaat dit over jaren, waarvan ook al een hoop behandeld zijn.
Bij ons op de camping namelijk is het getal ook zo ontzettend hoog, maar ik heb ook het idee dat het zo lijkt omdat je er al jaren staat zeg maar. Er zijn erbij die hiervoor 10 jaar geleden behandeld zijn en er natuurlijk recente gevallen.
Ik weet wel dat dat opzich niet uitmaakt maar zoals ik het lees lopen ze nu alle 30 acuut in het ziekenhuis zeg maar.
( het blijft veel natuurlijk, elk geval is er ee

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zelfs als het zou kloppen dat een op de drie mensen kanker krijgt in zijn leven, kun je op basis van deze cijfers niet zeggen dat dit overeen komt met jouw straat, omdat je niet weet hoe lang de kankerperiode duurt. Op dit moment heeft dus 10 op de 60 mensen (gemiddeld twee mensen per huis) kanker. Dat is 1 op 6. Als je aan zou nemen, maar dat weet ik niet, dat een kankerperiode gemiddeld zes maanden duurt en een mens gemiddeld 75 jaar oud wordt, zou dat een heel erg hoog percentage zijn.

Toegevoegd na 56 minuten:
Ik vind het een onrustbarend hoog aantal gevallen van kanker en het lijkt veel hoger dan gemiddeld. Toch kun je op basis van tien gevallen niet zeggen dat de oorzaak in de straat gevonden moet worden. Het kan ook toeval zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de meeste gevallen duurt de kankerperiode de rest van je leven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er worden wel mensen genezen verklaard, maar dat zal sterk van je definitie afhangen. Dat is ook een reden waarom de vraag moeilijk te beantwoorden is.

Andere antwoorden (7)

Kans op kanker in Nederland6

Een vrouw in Nederland heeft in haar leven:

•12,7% kans op borstkanker
•5,6% kans op darmkanker
•3,0% kans op longkanker
•2,0% kans op huidkanker
•1,8% kans op baarmoederkanker

Een man in Nederland heeft zijn leven :

•9,8% kans op prostaatkanker
•8,3% kans op longkanker
•6,3% kans op darmkanker
•4,5% kans op blaaskanker
•3,0% kans op huidkanker

Toegevoegd na 54 minuten:
http://www.wcrf.nl/onderzoek/feitenencijfers.php#wereldwijd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat echt zo is, mag je wel eens bij de gemeente vragen om een onderzoek naar lucht en/of bodemkwaliteit... want aangenomen dat er gemiddeld 3 mensen per huis wonen is het meer dan 10% van de bewoners...

Hoe is het in de straten eromheen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee. Ligt er aan waar je woont. In de basis woon je onder de Shell fabrieken om maar wat te noemen dan zou je een verband c.q. patroon kunnen vinden net zo als met andere industrieen dat mogelijk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me wel.
Maar hebben al die 10 mensen dezelfde soort kanker?

Ik dacht dat er zo'n 200 soorten zijn.

En er zijn zo ontzettend veel factoren die kanker kunnen veroorzaken...
En er is relatief nog zo weinig over bekend.

Het lijkt mij zinnig om hier een nader onderzoek te doen of te laten doen en er eens met deskundigen over te praten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook een zinnig antwoord
Ruim 1 op de 3 Nederlanders krijgt gedurende zijn of haar leven kanker. Dat klopt precies met de aantallen bij jou in de straat!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het niet erg vindt, ga ik voorlopig liever in een andere straat dan Minstreel wonen, van mij weet je niks. Maar je hebt gelijk 1 op de 3 Nederlanders krijgt er vroeg of laat mee te maken, en dat aantal stijgt met het verstrijken van de jaren, terwijl de medische vooruitgang niet stilstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar woont er maar een person per huis? Zo niet klopt dit antwoord niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Véél,1 van de 3!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar 'gedurende hun leven'. Dat is heel iets anders dan 1 op de 3 die OP DIT MOMENT kanker heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mormel: helaas komen de meeste mensen niet meer van die kanker af!
Onze straat heeft 14 huizen,en er wonen samen 41 mensen.
Afgelopen jaar zijn 2 buurmannen overleden aan kanker.
De ene was 38 jaar en de andere was pas 36 jaar.
Triest allebei op zo,n jonge leeftijd.
Het zal wel toeval zijn,er staat geen enkele fabriek of dergelijke in de buurt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10 mensen van 30 huizen is vrij wel hoog ja.!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding