Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaan er medicijnen die als bijwerking hebben dat ze nachtmerrie's kunnen veroorzaken?

en dan bedoel ik echte angstdromen.

Toegevoegd na 4 minuten:
en natuurlijk medicijnen die je recept krijgt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja dat kan, maar wellicht iets anders dan je denkt.

Mensen dromen in de zogenaamde REM slaap en in het kort heb je ongeveer 6 perioden per nacht met zo'n REM slaap. Ieder mens droomt dus ongeveer 6 keer per nacht. In deze periode kan je ook angstdromen hebben. Die maak je namelijk zelf en dienen ter verwerking van wat je overdag hebt beleefd. En hoe ouder je wordt, hoe gekker de dromen.

Na de REM slaap kom je in een diepere slaap en je weet dan niet meer wat je gedroomd hebt. In deze periode droom je niet.

Er zijn medicijnen die bijvoorbeeld de diepe slaap beinvloeden, waardoor je de REM perioden onthoudt en een gevoel van onrust ervaart. Je wordt moe wakker en vaak herinner je de (angst)dromen. Ik denk dus dat alle medicijnen die van invloed zijn op de diepe slaap meer angstdromen veroorzaken. Maar eigenlijk moet je zeggen dat je de angstdromen makkelijker herinnert (de droom zelf wordt denk ik niet veroorzaakt door het medicijn).

Andersom kan ook. Medcijnen die na stoppen van invloed zijn op het dromen.

Er zijn slaapmiddele (benzodiazepinen) die juist van invloed zijn op de REM slaap en die verminderen. Tijdens het slikken ervan krijg je minder (angst)dromen, maar juist na het stoppen van het slikken van het slaapmiddel halen je hersenen de REM slaap weer in en droom je dus meer. Het hebben van nachtmerries na het niet meer slikken van benzodiazepinen is een bekend verschijnsel. En gevaarlijk ook, want soms gaat een patient daardoor verder met het slaapmiddel om dit (tijdelijk) bijeffect weer te voorkomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naast slaapmiddelen gaat het ook om medicijnen die gegeven worden bij depressies. Dit soort medicijnen zijn niet zonder recept verkrijgbaar en als je na gebruik van medicijnen angstdromen krijgt moet je dit beslist aan je arts melden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb even mijn medicijnengids uit het stof gehaald en kennelijk hebben betablokkers ook een effect op dromen.

Toegevoegd na 18 minuten:
In 1999 is hier pharmacologisch onderzoek naar gedaan:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9972389?dopt=Abstract

(in de laatste link wordt hier in het Nederlands een samenvatting van gegeven)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar hebben we de boosdoener, ik slik sinds kort Bisoprolol en Tamicor, dit na eerst 2 jaar op Sotalol te hebben gestaan. Wordt nu bijna elke nacht badend in het zweet wakker uit de meest akelige dromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou dit vooral met je arts bespreken. Je kunt op internet wel alle bijwerkingen opzoeken van de medicijnen die je slikt, maar een arts kan jouw situatie het beste beoordelen.

Andere antwoorden (7)

Ja, LSD bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
LSD was een medicijn wat tot de jaren zestig zonder recept te krijgen was. Daarna op recept. Alleen de jeugd kent het als een drug of paddestoeltrip.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die krijg je niet met een recept! -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat was pas later toegevoegd. LSD kan wel een soort angstdroom veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten, wordt nog steeds (maar weinig) voorgeschreven. Het wordt voorgeschreven voor geestezieken, ga maar eens Googlen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan vindt je deze link vast ook wel leuk: http://www.starmanproductions.nl/dromen/slapenendromen/slapenendromen10.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som, klopt omdat de vraag verder werd uitgebreid. Eerst wou de vraagsteller een medicijn wat nachtmerries kon veroorzaken vervolgens op recept. LSD voldoet aan beide criteria. Maar het is een gemeen goedje. En als je in mijn historie gaat kijken op GV weet je dat ik drugs op zijn zachts gezegd haat. En de -tjes getuigd van de kennis van de bezoekers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LSD is ontwikkeld als medicijn. Niet zo succesvol, maar dat was de vraag niet. De ervaring is denk ik alleen niet helemaal hetzelfde als de nachtelijke droom. Als je 's nachts droomt zijn al je spierfuncties geblokkeerd en bij een LSD trip niet. Maar we raken nu off topic.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, alleen zijn zowel in Zwittserland en de USA de programma's weer opgestart in 2008
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt?
In 2008 is de ontdekker overleden. Toeval ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heb er toen dit begon even op gegoogeld. Wil de rest eventueel wel met bronnen kunnen overtuigen indien nodig
De malariaprofylaxe Lariam, staat erom bekend
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, bij mij Temazepam; dat is een slaapmiddel. Ik kreeg dat voor 2 weken voorgeschreven, maar na 2 dagen kreeg ik afschuwelijke nachtmerries. Mijn huisarts zei dat meer mensen dat hebben, maar de meeste mensen hebben daar geen last van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms krijg je bij langdurige kriebelhoest codeinetabletjes voorgeschreven, dat onderdrukt de kriebel. Maar het is wel een soort slaaptabletje; als je het langer dan een week gebruikt, tenminste dat had ik, krijg je er nachtmerries van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, diverse soorten medicijnen. Sommige anti-depressiva, slaapmiddelen, maar ook middelen om te stoppen met roken kunnen nachtmerries veroorzaken...

Meestal is het wel een tijdelijke bijwerking, die weer overgaat als je een medicijn een paar weken slikt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt als antwoord gegeven dat bij kriebelhoest codeinetabletjes voorgeschreven worden. Codeine is de voorloper van morfine dus ik denk dat Codeine niet het juiste middel is tegen kriebelhoest maar eerder een hoestdrankje tegen de kriebelhoest op zijn plaats is.
Wat er voorgeschreven kan worden bij pijnklachten is Paracetamol met Codeine. Hiervan kun je rare dromen krijgen of zelfs hallucinaties. Een goed voorbeeld hiervan is ook het medicijn : Tramal. In dit medicijn zit morfine en van morfine is bekend dat het ernstige bijwerkingen kan hebben. Zoals hallucinaties maar zeker ook nachtmerries.

Mensen met kanker krijgen zeker in de laatste fase morfine voorgeschreven of al toegediend. Dit kan als pleister gegeven worden maar meestal wordt het middels een infuus toegediend. Zodat de pijn dragelijk wordt of "verdwijnt" totdat het middel is uitgewerkt. In de laatste fase wordt de morfine steeds opgehoogd dit veroorzaakt vaak ondraaglijke hallucinaties en nachtmerries.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door Zyrtec (antihistaminicum voorgeschreven in geval van hooikoorts) had ik afschuwelijke dromen en nachtelijke zweetpartijen. Zelfs met een halve dosis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image